Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 3/2007

01-03-2007 | Forum

Kwaliteitsinformatie over de zorg: hoe te presenteren aan de consument?

Auteurs: O. C. Damman, M. Hendriks, A. H. M. Triemstra, D. M. J. Delnoij

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 3/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Er is een groeiend besef dat zorgconsumenten ondersteund moeten worden bij hun keuzes in de zorg (zie onder andere de onderzoeksprogrammalijn ‘Kiezen in Zorg’ van ZonMw; noot a). Het ministerie van VWS heeft daartoe de website www.kiesBeter.nl in het leven geroepen. Deze website biedt vergelijkende kwaliteitsinformatie over onze gezondheidszorg en zorgverzekeraars. Dergelijke informatie krijgt een steeds grotere rol binnen het vraaggestuurde zorgstelsel in Nederland, met als doel dat kritische zorgconsumenten zorgaanbieders en zorgverzekeraars stimuleren tot het leveren van kwalitatief goede zorg tegen een scherpe prijs.
Literatuur
1.
go back to reference Hibbard JH, Peters E. Supporting informed consumer health care decisions: data presentation approaches that facilitate the use of information in choice. Ann Rev Public Health 2003;24:413-33. Hibbard JH, Peters E. Supporting informed consumer health care decisions: data presentation approaches that facilitate the use of information in choice. Ann Rev Public Health 2003;24:413-33.
2.
go back to reference Delnoij D.M.J. Klantervaringen in de zorg meten met CQ Index. Kwaliteit in Beeld 2006;4-6. Delnoij D.M.J. Klantervaringen in de zorg meten met CQ Index. Kwaliteit in Beeld 2006;4-6.
3.
go back to reference Slovic P. The construction of preference. Am Psychol 1995;50:364-71. Slovic P. The construction of preference. Am Psychol 1995;50:364-71.
4.
go back to reference Hibbard JH, Peters E, Slovic P, Finucane ML, Tusler M. Making health care quality reports easier to use. Jt Comm J Qual Improv 2001;27:591-604. Hibbard JH, Peters E, Slovic P, Finucane ML, Tusler M. Making health care quality reports easier to use. Jt Comm J Qual Improv 2001;27:591-604.
5.
go back to reference Hibbard JH, Slovic P, Peters E, Finucane ML. Strategies for reporting health plan performance information to consumers: evidence from controlled studies. Health Service Res 2002;37:291-313. Hibbard JH, Slovic P, Peters E, Finucane ML. Strategies for reporting health plan performance information to consumers: evidence from controlled studies. Health Service Res 2002;37:291-313.
6.
go back to reference Farley DO, Short PF, Elliott MN et al. Effects of CAHPS health plan performance information on plan choices by New Jersey Medicaid beneficiaries. Health Serv Res 2002;37:985-1007. Farley DO, Short PF, Elliott MN et al. Effects of CAHPS health plan performance information on plan choices by New Jersey Medicaid beneficiaries. Health Serv Res 2002;37:985-1007.
7.
go back to reference Glazer J, McGuire TG. Optimal quality reporting in markets for health plans. J Health Econ 2006;25:295-310. Glazer J, McGuire TG. Optimal quality reporting in markets for health plans. J Health Econ 2006;25:295-310.
8.
go back to reference Wedig GJ, Tai-Seale M. The effect of report cards on consumer choice in the health insurance market. J Health Econ 2002;21:1031-48. Wedig GJ, Tai-Seale M. The effect of report cards on consumer choice in the health insurance market. J Health Econ 2002;21:1031-48.
9.
go back to reference Groenewoud AS, Kreuger L, Huijsman R. Keuzevrijheid, keuzemogelijkheden en keuze-ondersteuning in de Gezondheidszorg. Een verkennende, internationale studie ter ondersteuning van een reflectie op de ingeslagen weg. Rotterdam: Erasmus Universiteit, 2006. Groenewoud AS, Kreuger L, Huijsman R. Keuzevrijheid, keuzemogelijkheden en keuze-ondersteuning in de Gezondheidszorg. Een verkennende, internationale studie ter ondersteuning van een reflectie op de ingeslagen weg. Rotterdam: Erasmus Universiteit, 2006.
10.
go back to reference Schwartz B. The paradox of choice. Why more is less. New York: HarperCollins Publishers, 2004. Schwartz B. The paradox of choice. Why more is less. New York: HarperCollins Publishers, 2004.
Metagegevens
Titel
Kwaliteitsinformatie over de zorg: hoe te presenteren aan de consument?
Auteurs
O. C. Damman
M. Hendriks
A. H. M. Triemstra
D. M. J. Delnoij
Publicatiedatum
01-03-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 3/2007
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03078632

Andere artikelen Uitgave 3/2007

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 3/2007 Naar de uitgave