Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

16. Kwaliteit van zorg

Auteurs : Jan Stapel, Rob Keukens

Gepubliceerd in: Sociologie voor gezondheidszorg en verpleegkunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Mondige burgers eisen kwaliteit op tal van levensgebieden. Dat geldt ook voor de gezondheidszorg. Belangrijk is te definiëren wat verstaan wordt onder kwaliteit van zorg en te operationaliseren wat dat betekent. Kwaliteit moet immers meetbaar en toetsbaar zijn. Er wordt veel onderzoek gedaan naar kwaliteit. Vooral in verpleeg- en verzorgingshuizen laat de kwaliteit nogal eens te wensen over. Resultaten van onderzoek worden gepubliceerd. Dat stimuleert om maatregelen te nemen om een en ander te verbeteren. Kwaliteit is afhankelijk van de deskundigheid en motivatie van de individuele beroepsbeoefenaren, maar dat is niet het enige. Instellingen moeten voorwaarden creëren, zodat professionals ook kwaliteit kunnen leveren, bijvoorbeeld adequate bijscholing en voldoende personeel. De mogelijkheden om kwaliteit te leveren worden ook beïnvloed door allerlei ontwikkelingen in de samenleving. Van verpleegkundigen mag worden verwacht dat zij op de hoogte zijn van deze ontwikkelingen en er rekening mee houden in hun zorgverlening.
Metagegevens
Titel
Kwaliteit van zorg
Auteurs
Jan Stapel
Rob Keukens
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1005-0_16