Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap 6/2016

01-12-2016 | Dossier

Klinisch redeneren

Brug tussen theorie en beroepspraktijk?

Auteur: Marc Bakker

Gepubliceerd in: TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap | Uitgave 6/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Verpleegkundigen merkten de afgelopen jaren dat in hun zorginstelling de aandacht vooral uitging naar belangrijke onderwerpen als Evidence based practice, Lean en Elektronisch patiëntendossier (EPD). De laatste tijd verschuift de focus naar de directe patiëntenzorg, door een groeiende belangstelling voor klinisch redeneren. Wij pleiten er voor om via klinisch redeneren een brug te slaan tussen de theorie van een opleiding en de praktijk van een zorginstelling.
Literatuur
go back to reference Baart, A. (2016). Over de nieuwe regels, gehoorzaamheid en verstandigheid. Utrecht: Stichting Presentie. Baart, A. (2016). Over de nieuwe regels, gehoorzaamheid en verstandigheid. Utrecht: Stichting Presentie.
go back to reference Bakker, M. & Heycop ten Ham, C. van (2010). Proactive nursing; klinisch redeneren in zes stappen. Den Haag: Boom Lemma uitgevers. Bakker, M. & Heycop ten Ham, C. van (2010). Proactive nursing; klinisch redeneren in zes stappen. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.
go back to reference Bakker, M. (2013). ProActive Nursing: klinische problematiek inzichtelijk. Den Haag: Boom Lemma uitgevers. Bakker, M. (2013). ProActive Nursing: klinische problematiek inzichtelijk. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.
go back to reference Bakker, T., Habes, V., Quist, G., Sande van der J. & Vrie van der W. (2015). Klinisch redeneren bij ouderen, functiebehoud in levensloopperspectief. Amsterdam: Reed Business. Bakker, T., Habes, V., Quist, G., Sande van der J. & Vrie van der W. (2015). Klinisch redeneren bij ouderen, functiebehoud in levensloopperspectief. Amsterdam: Reed Business.
go back to reference Baldew, I.M. (2005). Sherlock Holmes aan het ziekbed. Een frisse kijk op klinisch redeneren. Assen: Van Gorcum. Baldew, I.M. (2005). Sherlock Holmes aan het ziekbed. Een frisse kijk op klinisch redeneren. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Benner, P. (2001). Van beginner naar expert. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg. Benner, P. (2001). Van beginner naar expert. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg.
go back to reference Dobber, J. e.a. (2016). Klinisch redeneren en evidence-based practice. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Dobber, J. e.a. (2016). Klinisch redeneren en evidence-based practice. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Konnikova, M. (2013). Mastermind. How to think like Sherlock Holmes. New York: Viking. Konnikova, M. (2013). Mastermind. How to think like Sherlock Holmes. New York: Viking.
go back to reference Scholte op Reimer, W.J.M. (2009). Evidence Based Nursing: ‘van kijken naar zien’ en ‘van weten naar doen’. Openbare les uitgesproken op 24 juni 2009. Amsterdam. Scholte op Reimer, W.J.M. (2009). Evidence Based Nursing: ‘van kijken naar zien’ en ‘van weten naar doen’. Openbare les uitgesproken op 24 juni 2009. Amsterdam.
go back to reference Schuurmans, M. (2012). Beroepsprofiel verpleegkundige. In: Leren van de toekomst, Verpleegkundigen en Verzorgenden 2020. Onder redactie van J. Lambregts en A. Grotendorst. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Schuurmans, M. (2012). Beroepsprofiel verpleegkundige. In: Leren van de toekomst, Verpleegkundigen en Verzorgenden 2020. Onder redactie van J. Lambregts en A. Grotendorst. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Klinisch redeneren voor verpleegkundigen. (2016). Onder redactie van L. van Straalen en M. Schuurmans. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Klinisch redeneren voor verpleegkundigen. (2016). Onder redactie van L. van Straalen en M. Schuurmans. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Vos, R. de (2005). Evidence Based Practice. De steen van Sisyphus in de praktijk? Openbare les, uitgesproken op 23 juni 2005. Amsterdam. Vos, R. de (2005). Evidence Based Practice. De steen van Sisyphus in de praktijk? Openbare les, uitgesproken op 23 juni 2005. Amsterdam.
Metagegevens
Titel
Klinisch redeneren
Brug tussen theorie en beroepspraktijk?
Auteur
Marc Bakker
Publicatiedatum
01-12-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap / Uitgave 6/2016
Print ISSN: 1380-3425
Elektronisch ISSN: 2468-1342
DOI
https://doi.org/10.1007/s41184-016-0133-0

Andere artikelen Uitgave 6/2016

TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap 6/2016 Naar de uitgave

Onderzoek & Praktijk

Faith community nursing

OriginalPaper

Proefschriften

Onderzoek & Praktijk

Verpleegkundige, blijf leren!