Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Klantgericht werken in de schuldhulpverlening

In hoeverre staat de schuldenaar centraal?

Auteur : drs. A. Vos

Gepubliceerd in: Hulp bij armoede

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De schuldhulpverlening in Nederland heeft de laatste jaren mede door de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) een grote verbeterslag gemaakt. Toch laat de klantgerichtheid binnen de schuldhulpverlening nog te wensen over. Onder andere op de volgende terreinen ‘het belang van cliënten als uitgangspunt nemen’, ‘actief bezig zijn met inventariseren van wensen en behoeften van cliënten’, ‘cliënten op de eerste plaats zetten en hun het gevoel geven dat ze belangrijk zijn’, ‘cliënten voorzien van juiste informatie’ en ‘inspelen op de veranderde vraag van cliënten’ kunnen nog belangrijke stappen gezet worden. Het is hierbij van belang dat alle processen (ook wel diensten) binnen de schuldhulpverlening afgestemd worden op de mogelijkheden, doelen en impliciete wensen van schuldenaren. De literatuur, de (wetenschappelijke) onderzoeken en de schuldenaar zelf zijn hierbij belangrijke bronnen van informatie. De weg naar een klantgerichte benadering van de schuldhulpverlening lijkt ingeslagen. De tijd is nu rijp om door te pakken richting een schuldhulpverlening waarin de schuldenaar echt centraal staat.
Literatuur
go back to reference Baan, A., Louwes, K., & Oostveen, A. (2016). Evaluatierapport wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Utrecht: Berenschot. Baan, A., Louwes, K., & Oostveen, A. (2016). Evaluatierapport wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Utrecht: Berenschot.
go back to reference Inspectie SZW (2016). Toegankelijkheid van schuldhulpverlening. Den Haag: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Inspectie SZW (2016). Toegankelijkheid van schuldhulpverlening. Den Haag: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
go back to reference Lectoraat Armoede Interventies (2016). Good practices schuldhulpverlening Amsterdam: Onderzoek naar de eerste fasen van de schuldhulpverlening in Amsterdam. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. Lectoraat Armoede Interventies (2016). Good practices schuldhulpverlening Amsterdam: Onderzoek naar de eerste fasen van de schuldhulpverlening in Amsterdam. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.
go back to reference Mullainathan, S., & Shafir, E. (2013). Schaarste: Hoe gebrek aan tijd en geld ons gedrag bepalen. Amsterdam: Maven Publishing. Mullainathan, S., & Shafir, E. (2013). Schaarste: Hoe gebrek aan tijd en geld ons gedrag bepalen. Amsterdam: Maven Publishing.
go back to reference Nationale ombudsman (2016). Burgerperspectief op schuldhulpverlening: Een onderzoek naar de ervaringen van burgers met gemeentelijke schuldhulpverlening. Den Haag: Bureau Nationale Ombudsman. Nationale ombudsman (2016). Burgerperspectief op schuldhulpverlening: Een onderzoek naar de ervaringen van burgers met gemeentelijke schuldhulpverlening. Den Haag: Bureau Nationale Ombudsman.
Metagegevens
Titel
Klantgericht werken in de schuldhulpverlening
Auteur
drs. A. Vos
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2200-8_6