Gepubliceerd in:
2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk
6. Klantgericht werken in de schuldhulpverlening
In hoeverre staat de schuldenaar centraal?
Samenvatting
De schuldhulpverlening in Nederland heeft de laatste jaren mede door de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) een grote verbeterslag gemaakt. Toch laat de klantgerichtheid binnen de schuldhulpverlening nog te wensen over. Onder andere op de volgende terreinen ‘het belang van cliënten als uitgangspunt nemen’, ‘actief bezig zijn met inventariseren van wensen en behoeften van cliënten’, ‘cliënten op de eerste plaats zetten en hun het gevoel geven dat ze belangrijk zijn’, ‘cliënten voorzien van juiste informatie’ en ‘inspelen op de veranderde vraag van cliënten’ kunnen nog belangrijke stappen gezet worden. Het is hierbij van belang dat alle processen (ook wel diensten) binnen de schuldhulpverlening afgestemd worden op de mogelijkheden, doelen en impliciete wensen van schuldenaren. De literatuur, de (wetenschappelijke) onderzoeken en de schuldenaar zelf zijn hierbij belangrijke bronnen van informatie. De weg naar een klantgerichte benadering van de schuldhulpverlening lijkt ingeslagen. De tijd is nu rijp om door te pakken richting een schuldhulpverlening waarin de schuldenaar echt centraal staat.