Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Goede dienstverlening start met een goede indeling

Auteur : S. Telli, MSc

Gepubliceerd in: Hulp bij armoede

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Welke denkprocessen spelen een rol wanneer een schuldhulpverlener een mening moet vormen over zijn of haar cliënt tijdens een intakegesprek en hoe kan dit proces verbeterd worden? Onderzoek laat zien dat ons brein over het algemeen in staat is om de juiste beslissingen te nemen. Dit komt onder andere doordat we gebruikmaken van heuristieken, zogenoemde vuistregels die gebaseerd zijn op onze eerdere ervaringen. Wanneer we echter te veel steunen op onze ervaringen bestaat de kans dat we fouten maken. Zo blijkt uit een onderzoek van het lectoraat Armoede Interventies van de Hogeschool van Amsterdam dat (ervaren) schuldhulpverleners niet altijd een juist beeld hebben van hun cliënten. Het is belangrijk dat professionals zich hiervan bewust zijn en dat er gebruikgemaakt wordt van gevalideerde tools om het beeld te optimaliseren. Dat kan onder andere door klantsegmentatie. Een juiste klantsegmentatie zorgt ook voor meer klantgericht en efficiënt werken.
Literatuur
go back to reference Bosker, J. M. H. (2015). Linking theory and practice in probation. Structured decision support for casemanagement plans. Nijmegen: Radboud University. Bosker, J. M. H. (2015). Linking theory and practice in probation. Structured decision support for casemanagement plans. Nijmegen: Radboud University.
go back to reference Brannon, L. A., & Carson, K. L. (2003). The representativeness heuristic: Influence on nurses’ decision making. Applied Nursing Research, 16, 201–204.CrossRef Brannon, L. A., & Carson, K. L. (2003). The representativeness heuristic: Influence on nurses’ decision making. Applied Nursing Research, 16, 201–204.CrossRef
go back to reference Chase, W. G., & Simon, H. A. (1973). The mind’s eye in chess. In W. G. Chase (Ed.), Visual information processing (pp. 215–281). New York: Academic Press.CrossRef Chase, W. G., & Simon, H. A. (1973). The mind’s eye in chess. In W. G. Chase (Ed.), Visual information processing (pp. 215–281). New York: Academic Press.CrossRef
go back to reference Geuns, R. van, Jungmann, N., & Weerd, M. de (2011). Klantprofielen voor schuldhulpverlening. Amsterdam: Regioplan. Geuns, R. van, Jungmann, N., & Weerd, M. de (2011). Klantprofielen voor schuldhulpverlening. Amsterdam: Regioplan.
go back to reference Geuns, R. van, Admiraal, E., Telli, S., Vos, A., & Weijden, R. van der (2016). Analyse van de cliëntengroepen van de Amsterdamse. Amsterdam: Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke innovatie (AKMI). Geuns, R. van, Admiraal, E., Telli, S., Vos, A., & Weijden, R. van der (2016). Analyse van de cliëntengroepen van de Amsterdamse. Amsterdam: Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke innovatie (AKMI).
go back to reference Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. New York: Farrar, Straus & Giroux. Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. New York: Farrar, Straus & Giroux.
go back to reference Nibud (2014). Nieuwe schuldenaren: Huiseigenaren en werknemers in de problemen. Utrecht: Nibud. Nibud (2014). Nieuwe schuldenaren: Huiseigenaren en werknemers in de problemen. Utrecht: Nibud.
go back to reference Tversky, A., & Kahneman, D. (1973). Availability: A heuristic for judging frequency and probability. Cognitive Psychology, 5(2), 207–232.CrossRef Tversky, A., & Kahneman, D. (1973). Availability: A heuristic for judging frequency and probability. Cognitive Psychology, 5(2), 207–232.CrossRef
go back to reference Tversky, A., & Kahneman, D. (1983). Extensional versus intuitive reasoning: The conjunction fallacy in probability judgment. Psychological Review, 90, 293–315.CrossRef Tversky, A., & Kahneman, D. (1983). Extensional versus intuitive reasoning: The conjunction fallacy in probability judgment. Psychological Review, 90, 293–315.CrossRef
Metagegevens
Titel
Goede dienstverlening start met een goede indeling
Auteur
S. Telli, MSc
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2200-8_7