Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 12/2002

01-12-2002 | Onderzoek

Klagen bij de regionale klachtencommissiefouten juridisch aspect klachten

Auteur: Wim Verstappen

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 12/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Bij de regionale klachtencommissie van de Stichting
Klachtenregeling Huisartsenzorg Zuid-Nederland zijn ongeveer 2500 huisartsen uit de zuidelijke provincies van Nederland aangesloten. De afgelopen 5 jaar werden bij deze klachtencommissie 702 klachten tegen huisartsen ingediend. Bij 459 van de 605 behandelde klachten werd er uitspraak gedaan.Vijfendertig procent werd gegrond verklaard en 39% ongegrond. Bij 72% van de behandelde klachten staat het medisch-professioneel handelen centraal en bij 21% de huisarts-patiëntrelatie en/of de organisatie van de praktijkvoering. In de helft van de gevallen doen huisartsen iets met de aanbevelingen die zij krijgen van de klachtenbureaus naar aanleiding van een klachtafhandeling. Door op een professionele manier met klachten om te gaan, kunnen huisartsen de kwaliteit van de geleverde zorg verhogen.
Literatuur
go back to reference Jain A, Ogden J. A qualitative study of general practitioners' experiences of a patient complaint. BMJ 1999;318:1596-99.PubMed Jain A, Ogden J. A qualitative study of general practitioners' experiences of a patient complaint. BMJ 1999;318:1596-99.PubMed
go back to reference Baker R. Learning from complaints about general practitioners [editorial]. BMJ 1999;318:1567-8.PubMed Baker R. Learning from complaints about general practitioners [editorial]. BMJ 1999;318:1567-8.PubMed
go back to reference Allsop J, Mulcahy L. Maintaining professional identity: doctors' responses to complaints. Sociol Health Illnes 1998;20:802-24.CrossRef Allsop J, Mulcahy L. Maintaining professional identity: doctors' responses to complaints. Sociol Health Illnes 1998;20:802-24.CrossRef
go back to reference Friel R, De Ruiter C, Van Wijmen F, Legemaate J. Evaluatie Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector. Utrecht: NIVEL, 1999. Friel R, De Ruiter C, Van Wijmen F, Legemaate J. Evaluatie Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector. Utrecht: NIVEL, 1999.
go back to reference Lustig A, Van Wijmen F. Klachtenbehandeling huisartsenzorg Zuid-Nederland geëvalueerd. Maastricht: Universiteit Maastricht, 1999. Lustig A, Van Wijmen F. Klachtenbehandeling huisartsenzorg Zuid-Nederland geëvalueerd. Maastricht: Universiteit Maastricht, 1999.
go back to reference Stichting Klachtenregeling Huisartsenzorg Zuid-Nederland. Klachtenregeling Huisartsenzorg Zuid-Nederland en Het Reglement klachtenbehandeling. Tilburg: Gianotten. Stichting Klachtenregeling Huisartsenzorg Zuid-Nederland. Klachtenregeling Huisartsenzorg Zuid-Nederland en Het Reglement klachtenbehandeling. Tilburg: Gianotten.
go back to reference Stichting Klachtenregeling Huisartsenzorg Zuid-Nederland. Jaarverslagen 1997-2001. Tilburg: Gianotten. Stichting Klachtenregeling Huisartsenzorg Zuid-Nederland. Jaarverslagen 1997-2001. Tilburg: Gianotten.
go back to reference Heineman MEF, Hubben JH. De huisarts in de medische tuchtrechtspraak 1982-1993. Lelystad: Vermande, 1995. Heineman MEF, Hubben JH. De huisarts in de medische tuchtrechtspraak 1982-1993. Lelystad: Vermande, 1995.
go back to reference Pringle Ml. Significant event auditing. A study of the feasibility and potential of case-based auditing in primary medical care. London: Royal College of General Practitioners, 1995. Pringle Ml. Significant event auditing. A study of the feasibility and potential of case-based auditing in primary medical care. London: Royal College of General Practitioners, 1995.
go back to reference Van Pelt-Termeer AMM, Van den Berg FA. Hoe heeft het kunnen gebeuren? Beoordeling van fouten en bijna-ongelukken in een toetsgroep. Huisarts Wet 1995;38:7-9. Van Pelt-Termeer AMM, Van den Berg FA. Hoe heeft het kunnen gebeuren? Beoordeling van fouten en bijna-ongelukken in een toetsgroep. Huisarts Wet 1995;38:7-9.
Metagegevens
Titel
Klagen bij de regionale klachtencommissiefouten juridisch aspect klachten
Auteur
Wim Verstappen
Publicatiedatum
01-12-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 12/2002
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082790

Andere artikelen Uitgave 12/2002

Huisarts en wetenschap 12/2002 Naar de uitgave