Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 6/2001

01-06-2001 | Discussie

It takes two to tango

Consultvoering door de huisarts

Auteur: Prof.Dr. R. A. de Melker

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 6/2001

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De huidige methode van consultvoering in de huisartspraktijk berust op een achterhaalde ideologie en is te weinig flexibel. De huisarts is geen medisch maatschappelijk werkende, maar een eerstelijns dokter. Er wordt bij het onderwijs in consultvoering geen rekening gehouden met de dagelijkse praktijk, de behoeften van patiënten en de uitkomsten van effectonderzoek, en de voor huisartsen kenmerkende prognostische benadering krijgt te weinig aandacht. Patiënten zijn mondiger, zakelijker en beter geïnformeerd dan vroeger, en dat vereist primair medische deskundigheid. Het onderwijs in consultvoering behoort daarom gegeven te worden door ervaren huisartsen.
Literatuur
go back to reference Zaat J. Rapportcijfers voor de huisartsopleiding. Huisarts Wet 2000;43:413. Zaat J. Rapportcijfers voor de huisartsopleiding. Huisarts Wet 2000;43:413.
go back to reference Tan LHC, Kramer AWM, Jansen JJM, Düsman H. Landelijke evaluatie van de driejarige huisartsopleiding: de ontwikkeling van de competentie van huisartsen-in-opleiding. Huisarts Wet 2000;43:414-8. Tan LHC, Kramer AWM, Jansen JJM, Düsman H. Landelijke evaluatie van de driejarige huisartsopleiding: de ontwikkeling van de competentie van huisartsen-in-opleiding. Huisarts Wet 2000;43:414-8.
go back to reference Pieters HM. De Utrechtse Consult Evaluatie Methode. Vaardigheden in consultvoering getoetst [Dissertatie]. Utrecht: Universiteit Utrecht, 1991. Pieters HM. De Utrechtse Consult Evaluatie Methode. Vaardigheden in consultvoering getoetst [Dissertatie]. Utrecht: Universiteit Utrecht, 1991.
go back to reference Batenburg V. Medical students attitudes. Attitude development in a medical school [Dissertatie]. Utrecht: Universiteit Utrecht, 1997. Batenburg V. Medical students attitudes. Attitude development in a medical school [Dissertatie]. Utrecht: Universiteit Utrecht, 1997.
go back to reference Hofmans-Okkes IM, Lamberts H, Hofmans EA. De paradox van de patiëntgerichte benadering Huisarts Wet 1992:35:281-6. Hofmans-Okkes IM, Lamberts H, Hofmans EA. De paradox van de patiëntgerichte benadering Huisarts Wet 1992:35:281-6.
go back to reference Hofmans-Okkes IM. Op het spreekuur. Oordelen van patiënten over huisartsconsulten. Lelystad: Meditekst, 1991. Hofmans-Okkes IM. Op het spreekuur. Oordelen van patiënten over huisartsconsulten. Lelystad: Meditekst, 1991.
go back to reference Bensing J. Doctor-patient communication and the quality of care. An observational study into affective and instrumental behaviour in general practice. Utrecht: Nivel, 1991. Bensing J. Doctor-patient communication and the quality of care. An observational study into affective and instrumental behaviour in general practice. Utrecht: Nivel, 1991.
go back to reference Huygen FJA, Van den Hoogen H, Neefs WJ. Gezondheid en ziekte: een onderzoek van gezinnen. Ned Tijdschr Geneeskd 1983;127:1612-9.PubMed Huygen FJA, Van den Hoogen H, Neefs WJ. Gezondheid en ziekte: een onderzoek van gezinnen. Ned Tijdschr Geneeskd 1983;127:1612-9.PubMed
go back to reference Van de Lisdonk. Ervaren en aangeboden morbiditeit in de huisartspraktijk [Dissertatie]. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen, 1985. Van de Lisdonk. Ervaren en aangeboden morbiditeit in de huisartspraktijk [Dissertatie]. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen, 1985.
go back to reference Stewart M. Studies about the patient-centred approach. Huisarts Wet 1991;34:302-5. Stewart M. Studies about the patient-centred approach. Huisarts Wet 1991;34:302-5.
go back to reference Levenstein JH, McCracken EC, McWhinney IR, et al. The patient-centred clinical method. I. A model for the doctor-patient interaction in family practice. Fam Pract 1986;3:24-30.CrossRefPubMed Levenstein JH, McCracken EC, McWhinney IR, et al. The patient-centred clinical method. I. A model for the doctor-patient interaction in family practice. Fam Pract 1986;3:24-30.CrossRefPubMed
go back to reference Henbest RJ, Stewart M. Patient-centredness in the consultation. 2. Does it really make a difference? Fam Pract 1990;7:28-33.CrossRefPubMed Henbest RJ, Stewart M. Patient-centredness in the consultation. 2. Does it really make a difference? Fam Pract 1990;7:28-33.CrossRefPubMed
go back to reference Bügel PC, Meyboom-de Jong B, Roordink MH, et al. Geruststellen in de huisartspraktijk. Video-opnamen van spreekuren. Huisarts Wet 2000;43:559-62. Bügel PC, Meyboom-de Jong B, Roordink MH, et al. Geruststellen in de huisartspraktijk. Video-opnamen van spreekuren. Huisarts Wet 2000;43:559-62.
go back to reference Like R, Zyanski SJ. Patient requests in family practice. A focal point for clinical negotations. Fam Pract 1986;3: 216-???CrossRefPubMed Like R, Zyanski SJ. Patient requests in family practice. A focal point for clinical negotations. Fam Pract 1986;3: 216-???CrossRefPubMed
go back to reference Van Berkestijn L. Quality assesment in family practice. Process and outcome in patients with non-acute abdominal complaints [Dissertatie]. Utrecht: Universiteit Utrecht, 1996. Van Berkestijn L. Quality assesment in family practice. Process and outcome in patients with non-acute abdominal complaints [Dissertatie]. Utrecht: Universiteit Utrecht, 1996.
go back to reference De Melker RA. Unitas, libertas, caritas. De betekenis van de wetenschap voor de huisartspraktijk. Utrecht: Bunge, 1997. De Melker RA. Unitas, libertas, caritas. De betekenis van de wetenschap voor de huisartspraktijk. Utrecht: Bunge, 1997.
go back to reference Van der Velden HGM. Diagnose of prognose? Huisarts Wet 1983;26:125-8. Van der Velden HGM. Diagnose of prognose? Huisarts Wet 1983;26:125-8.
go back to reference Van Lidth de Jeude AH. De huisarts in de maalstroom der emoties. Leiden: Stenfert Kroese, 1971. Van Lidth de Jeude AH. De huisarts in de maalstroom der emoties. Leiden: Stenfert Kroese, 1971.
go back to reference Terluin M, Andeweg M, Boendermaker P, Pols J. De structuur van een consult. Onderwijs en praktijk. Huisarts Wet 2000;43: 563-5. Terluin M, Andeweg M, Boendermaker P, Pols J. De structuur van een consult. Onderwijs en praktijk. Huisarts Wet 2000;43: 563-5.
Metagegevens
Titel
It takes two to tango
Consultvoering door de huisarts
Auteur
Prof.Dr. R. A. de Melker
Publicatiedatum
01-06-2001
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 6/2001
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082551

Andere artikelen Uitgave 6/2001

Huisarts en wetenschap 6/2001 Naar de uitgave