Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Is het rekken van spieren voor of na sporten zinvol?

Auteur : dr. F.J.G. Backx

Gepubliceerd in: Vademecum permanente nascholing huisartsen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Al in de tijd van de heilgymnastiek (19e eeuw) werd er intensief gerekt. In die tijd gebeurde dat vaak verend. Later ging men steeds meer over op statisch rekken. Tot op heden is dat nog steeds ingeburgerd. Vanuit de fysiotherapie werden diverse varianten op het statisch rekken aangebracht. De methode Janda laat eerst 8 seconden aanspannen, vlak voor de eindstand, waarbij weerstand wordt gegeven door de therapeut, gevolgd door ontspannen, waarna de spier binnen 3 seconden rustig op zijn maximale lengte wordt gebracht en vervolgens circa 10 seconden wordt vastgehouden. Later kwam een verdieping van deze methode volgens Evjenth/Hamberg, die van het rekken over een as een meerdimensionale rek gaf in de richting van het actief zijn van de spier.
Literatuur
go back to reference Anderson B. De stretchingmethode. Utrecht: Luitingh, 1982. Anderson B. De stretchingmethode. Utrecht: Luitingh, 1982.
go back to reference Dikkeboer B. De rek is eruit! Lichamelijke Opvoeding 2002; 12: 564-65. Dikkeboer B. De rek is eruit! Lichamelijke Opvoeding 2002; 12: 564-65.
go back to reference Dikkeboer B. Stretchen. In: Backx FJG, et al. (red.). Gezond spelen en sporten. Haarlem: De Vrieseborch, 1991: 21-42. Dikkeboer B. Stretchen. In: Backx FJG, et al. (red.). Gezond spelen en sporten. Haarlem: De Vrieseborch, 1991: 21-42.
go back to reference Evjenth O, Hamberg J. Muscle stretching in manual therapy, a clinical manual. Alfta Rehab Verlag, 1985. Evjenth O, Hamberg J. Muscle stretching in manual therapy, a clinical manual. Alfta Rehab Verlag, 1985.
go back to reference Halbertsma JPK. Short hamstrings and stretching: a study of muscle elasticity. Groningen: Thesis, 1999. Halbertsma JPK. Short hamstrings and stretching: a study of muscle elasticity. Groningen: Thesis, 1999.
go back to reference Janda V. Muscle function testing. London: Butterworth, 1983: 224-27. Janda V. Muscle function testing. London: Butterworth, 1983: 224-27.
go back to reference Shrier I, Gossal K. Myths and truths of stretching; individualized recommendations for healthy muscles. Phys Sportsmed 2000; 28: 5-15. Shrier I, Gossal K. Myths and truths of stretching; individualized recommendations for healthy muscles. Phys Sportsmed 2000; 28: 5-15.
go back to reference Vriend I, Hoofwijk M, Mechelen W van. Effectiviteit van blessurepreventieve maatregelen in de sport. In: Ooijendijk WTM, et al. (red.). Trendrapport Bewegen en Gezondheid 2000/2001. Hoofddorp: TNO, 2002: 103-16. Vriend I, Hoofwijk M, Mechelen W van. Effectiviteit van blessurepreventieve maatregelen in de sport. In: Ooijendijk WTM, et al. (red.). Trendrapport Bewegen en Gezondheid 2000/2001. Hoofddorp: TNO, 2002: 103-16.
Metagegevens
Titel
Is het rekken van spieren voor of na sporten zinvol?
Auteur
dr. F.J.G. Backx
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8808-0_480