Skip to main content
Top

1997 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Interventie I: Inzicht en kennisoverdracht

Auteurs : Dr. J.D. Bosch, Drs. H.J. Ringrose

Gepubliceerd in: Mediatietherapie met ouders

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In het voorgaande hoofdstuk gaven we aan hoe ouders wordt geleerd met behulp van het ABC-model het probleemgedrag van hun kinderen te analyseren. Op grond van ABC-analyses van incidenten kunnen hypotheses geformuleerd worden over de determinerende factoren voor de probleemgedragingen. De ABC-schema’s dienen er in eerste instantie toe om ouders het inzicht te geven dat ze het gedrag van kind(eren) kunnen beïnvloeden. Aan de hand van hun gedragsobservaties kan de therapeut verduidelijken hoe het probleemgedrag van hun kind in gang wordt gezet en hoe het door de reacties van de omgeving in stand wordt gehouden. Diezelfde observaties worden aangewend om interventiemaatregelen te bedenken om de gedragsproblemen van het kind om te buigen naar meer sociale en gewenste gedragingen. Aan de hand van deze ABC-observaties wordt de werking van de leerprincipes toegelicht; met behulp van de eigen concrete alledaagse voorbeelden krijgen de ouders inzicht op welke wijze gedrag aangeleerd en afgeleerd, opgeroepen en in stand gehouden kan worden. Ouders kunnen bijvoorbeeld tot de ontdekking komen dat ze veel te lang hun kind blijven waarschuwen voordat ze hun dreigementen ook werkelijk waarmaken. Of ze worden zich er meer van bewust dat ze (om van het dwingende gedrag of huilbuien af te zijn) geneigd zijn hun kind z’n zin te geven of om conflicten te vermijden en er maar niets meer van zeggen als hun kind zo brutaal is. Aan de hand van deze observaties realiseren ze zich hun eigen bijdrage aan het optreden van het (ongewenste) gedrag van hun kind.
Metagegevens
Titel
Interventie I: Inzicht en kennisoverdracht
Auteurs
Dr. J.D. Bosch
Drs. H.J. Ringrose
Copyright
1997
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7107-5_4