Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Incidenten, calamiteiten, complicaties en klachten

Auteurs : Prof. dr. Hans Brölmann, Caroline Panis, MSc

Gepubliceerd in: Handboek openheid na incidenten in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De definities van incidenten en calamiteiten zijn vastgelegd in de Wkkgz. Deze definities wijken van het normale spraakgebruik af, omdat er een zin aan is toegevoegd: ‘… die betrekking heeft op de kwaliteit van zorg’. Hiermee zijn een incident en een calamiteit niet alleen gedefinieerd als een onvoorziene, negatieve gebeurtenis, maar ook als het gevolg van tekortschietende kwaliteit van zorg. In die definitie is het onverwacht overlijden van een patiënt waarbij de kwaliteit van zorg niet tekort is geschoten geen calamiteit, maar een complicatie. De verschillende tussen de definities in de medische context en het normale spraakgebruik kunnen tot verwarring leiden. Hiermee moet in de communicatie met patiënt en naasten rekening worden gehouden. Het is de intentie van de Wkkgz (2016) om het aantal formele klachtafhandelingen (tuchtzaken, civiele rechtzaken) te reduceren. Hiervan is tot dusver geen sprake geweest. 
Metagegevens
Titel
Incidenten, calamiteiten, complicaties en klachten
Auteurs
Prof. dr. Hans Brölmann
Caroline Panis, MSc
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2689-1_2