Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-04-2024 | column

Imagoschade

Auteur: Maartje Schoorl

Gepubliceerd in: GZ - Psychologie | Uitgave 2/2024

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Een vriend van mij, uitgesproken type (ruwe bolster), gestudeerd in Delft, stuurt geregeld stukken over ons vak naar mij door. Enerzijds fascineert ons vakgebied hem; hij vindt mensen ‘verdomd onlogisch' handelen, en ‘die psychologie' van mij is daar blijkbaar voor verantwoordelijk. Anderzijds snapt hij niets van de ‘marketing' van onze beroepsgroep. Een tijd geleden stuurde hij me een stuk uit het NRC, van collega Pim Cuijpers, gevolgd door een repliek van mijn collega Willem Van der Does; twee erudiete senioren die zich in deze opinies over ons vak buigen en twee volledig verschillende conclusies trekken. Pim betoogt dat ons vak failliet is omdat we honderden soorten therapie hebben ontwikkeld die allemaal niets toevoegen. Willem stelt dat cholesterolvervangers minder effect hebben dan psychotherapie en dat de nieuwe behandelvormen een gevalletje ‘oude wijn in nieuwe zakken' zijn; kleine aanpassingen van bestaande werkingsmechanismen die robuust blijken. …
Metagegevens
Titel
Imagoschade
Auteur
Maartje Schoorl
Publicatiedatum
01-04-2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
GZ - Psychologie / Uitgave 2/2024
Print ISSN: 1879-5080
Elektronisch ISSN: 1879-5099
DOI
https://doi.org/10.1007/s41480-024-1812-z