Skip to main content
main-content
Top

Over dit boek

Als apothekersassistent ben je een ware duizendpoot. Je voert uiteenlopende taken uit. Het beroep brengt bovendien veel verantwoordelijkheid met zich mee: de klant en de apotheker rekenen op je. Een kleine vergissing kan grote gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk dat je over de juiste competenties en kennis beschikt en deze geïntegreerd toe kunt passen.In de serie werkboeken ‘Casuïstiek voor apothekersassistenten’ staat steeds een andere groep klanten centraal. Telkens gaat het om mensen met klachten die op het eerste gezicht op elkaar lijken maar die verschillende oorzaken hebben. Zo voelen de klanten in dit werkboek zich allemaal grieperig.De serie helpt je om je goed voor te bereiden op de beroepspraktijk, met casuïstiek kun je op een prettige en veilige manier oefenen met verschillende zorgvragen. Via praktische opdrachten kom je in aanraking met de verschillende kerntaken van de apothekersassistent. Sommige opdrachten maak je alleen, andere voer je uit in een klein groepje of met al je medeleerlingen samen.In dit werkboek: • Om de klachten van de klant beter te begrijpen bestudeer je de bouw en werking van de luchtwegen. Ook sta je stil bij infecties. Wat zijn verschillen tussen virussen en bacteriën en hoe reageert het afweersysteem op deze binnendringers?• Je kijkt naar een aantal veel voorkomende aandoeningen die benauwdheid kunnen veroorzaken. Wanneer is er sprake van alarmfactoren en is een bezoek aan de huisarts raadzaam?• Je maakt kennis met een aantal geneesmiddelen die gebruikt worden bij de behandeling van verkoudheid, griep en eventuele bijkomende complicaties. Hoe werken deze medicijnen en wat moet je klanten vertellen over de manier waarop ze deze wel en niet moeten gebruiken?• Je neemt recepten in voor dergelijke geneesmiddelen en oefent met het verhelderen van zelfzorgvragen van klanten die zich grieperig voelen.• Je bereidt een aantal geneesmiddelen die door de apotheek zelf gemaakt of aangepast worden.• Je oefent met het geven van voorlichting, een belangrijke taak van de apothekersassistent. Daarbij kijk je eens kritisch naar de vele internetsites over gezondheid die door klanten geraadpleegd worden. Zijn deze sites wel allemaal even betrouwbaar?• Ook komt een aantal administratieve taken aan bod, zoals het verwerken van klantgegevens in het Apotheek Informatie Systeem.• Steeds meer mensen slikken voedingssupplementen en vitaminepillen. Helpen deze echt om griep te voorkomen? Zorgen ze dat het genezingsproces sneller verloopt?Als apothekersassistent sta je klaar voor de klanten. Maar je moet ook je eigen belang niet uit het oog verliezen. Daarom eindigt dit werkboek met een opdracht over assertiviteit: hoe kom je voor jezelf op zonder de ander voor het hoofd te stoten?

Inhoudsopgave

Voorwerk

Inleiding

Verkoudheid en griep worden vaak in één adem genoemd. Een stevige verkoudheid wordt snel verward met griep. Maar beide aandoeningen hebben verschillende oorzaken en gevolgen. Vaak gaan ze vanzelf over, maar soms ook niet. Dan is medisch ingrijpen nodig.
S. van der Krogt, A. Starink

hoofdstuk 1 Medische achtergrondkennis

Mensen die zich grieperig voelen hebben vaak een combinatie van kleinere klachten.
S. van der Krogt, A. Starink

hoofdstuk 2 Zorgvraag verhelderen

Voor de klant is het recept van de huisarts of specialist abracadabra. Maar als apothekersassistent moet je het moeiteloos kunnen lezen. Ook voer je een laatste controle uit: past dit medicijn of deze dosering wel bij deze cliënt?
S. van der Krogt, A. Starink

hoofdstuk 3 Geneesmiddelen

Er zijn allerlei geneesmiddelen om de klachten te bestrijden van griep, verkoudheid of aandoeningen die daar weer het gevolg van zijn. Als apothekersassistent hoef je niet precies te weten wanneer welk geneesmiddel wordt voorgeschreven. Maar wel hoe die geneesmiddelen werken, wat mogelijke bijwerkingen zijn en hoe de klant ze wel en niet moet gebruiken.
S. van der Krogt, A. Starink

hoofdstuk 4 Bereiden

Veel geneesmiddelen komen kant-en-klaar van de leverancier. Soms moeten deze voor de klant nog in specifieke hoeveelheden of combinaties samengesteld worden. Bepaalde geneesmiddelen maakt de apotheek zelf, met behulp van basismengsels. Een ervaren apothekersassistent kan geneesmiddelen op maat bereiden.
S. van der Krogt, A. Starink

hoofdstuk 5 Voorlichting en advies

Klanten verwachten goed advies van de apothekersassistent. Voor het geven van advies en voorlichting heb je meer nodig dan vakkennis alleen. Je moet ook weten hoe je de boodschap zó kunt brengen dat de klant hem begrijpt, er open voor staat en ook echt iets met de gegeven informatie kan.
S. van der Krogt, A. Starink

hoofdstuk 6 Administratieve taken

Een apothekersassistent is niet alleen bezig met het verstrekken van geneesmiddelen aan klanten, er moeten elke dag ook de nodige administratieve taken verricht worden.
S. van der Krogt, A. Starink

hoofdstuk 7 De maatschappij en jij

Als apothekersassistent sta je midden in de samenleving. Het is belangrijk dat je weet hoe de gezondheidszorg in Nederland geregeld is. Maar ook hoe er in de samenleving gedacht en gesproken wordt over gezondheid. Een goede apothekersassistent heeft geen ‘medische oogkleppen’ op maar heeft oog en begrip voor andere meningen.
S. van der Krogt, A. Starink

hoofdstuk 8 Persoonlijke groei

Mensen leren hun hele leven, vanaf de dag dat ze geboren worden tot het moment waarop ze hun laatste adem uitblazen. Van alles wat je meemaakt steek je wel iets op.
S. van der Krogt, A. Starink
Meer informatie