01-02-2002 | Opinie
Human being management
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 2/2002
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Onze huidige economie kent een hoge arbeidsproductiviteit die gepaard gaat met een toenemende uitval van werknemers door fysieke en geestelijke uitputting.
De auteurs vragen zich af of de oplossing van dit vraagstuk mede kan worden gevonden in het centraal stellen van de mens in het werk. Onbedoeld lijkt de aandacht voor de mens steeds meer onder druk te staan. Dit is volgens hen een onderbelichte oorzaak voor stressgerelateerde uitval en ongezonde stress in organisaties. Zij pleiten voor een ‘human being management’ benadering die de ‘hele’ mens met zijn zingevingsvraagstukken, zijn relationele natuur, en zijn behoefte aan waardigheid en respect, centraal stelt in het werk. Sleutelbegrippen in deze benadering zijn aandacht, betrokkenheid en communicatie op alle niveaus binnen de organisatie.