Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 11/2017

01-11-2017 | onderzoek

Huisartsopleiders over omgaan met evidence-based medicine

Auteurs: Helga Raghoebar-Krieger, Henk Bosveld, Jan Winters

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 11/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Raghoebar-Krieger H, Bosveld H, Winters J. Huisartsopleiders over evidence-based medicine. Huisarts Wet 2017;60(11):560-3.
Doel In het kader van een nascholing in evidence-based medicine (EBM) voor huisartsopleiders onderzochten wij of en hoe huisartsopleiders wetenschappelijke informatiebronnen gebruiken, hoeveel kennis zij hebben van onderzoeksbegrippen, of zij behoefte hebben aan nascholing terzake en in hoeverre zij betrokken zijn bij de PICO-CAT van hun aios.
Methode Op een nascholingsdag voor huisartsopleiders in november 2014 vroegen we alle aanwezige opleiders een vragenlijst in te vullen.
Resultaten We ontvingen 107 vragenlijsten (96%) ingevuld retour. Als bron van wetenschappelijke informatie gebruikten de respondenten vooral NHG-standaarden (89%) en Google (67%), veel minder vaak websites zoals PubMed (7%) en Clinical Evidence (5%). Het kennisniveau van onderzoeksbegrippen varieert sterk: 91% wist wat incidentie betekent, slechts 2% wat een ROC-curve is. Hun vermogen om deze begrippen aan aios uit te leggen was gemiddeld 10-20% lager dan hun kennisniveau, maar slechts ongeveer de helft had behoefte aan EBM-nascholing. De helft wist over welk onderwerp zijn of haar laatste aios een CAT schreef, maar slechts 20% wist waar die afkorting voor staat.
Conclusie EBM werd 25 jaar geleden geïntroduceerd, maar nog steeds schieten de kennis en vaardigheden van onze huisartsopleiders tekort om adequaat EBM-onderwijs aan aios te geven. Daarbij komt dat veel huisartsopleiders, ongeacht hun kennisniveau, geen behoefte zeggen te hebben aan EBM-scholing. Huisartsopleidingen moeten op zoek naar een manier om huisartsopleiders te overtuigen van de waarde van EBM.
Literatuur
1.
go back to reference Kortekaas MF, Bartelink MEL. Evidence-based medicine, meer dan evidence alleen. Huisarts Wet 2017;60(9):450. Kortekaas MF, Bartelink MEL. Evidence-based medicine, meer dan evidence alleen. Huisarts Wet 2017;60(9):450.
2.
go back to reference Kortekaas MF. Improving evidence-based general practice [proefschrift]. Utrecht: Universiteit Utrecht, 2016. Kortekaas MF. Improving evidence-based general practice [proefschrift]. Utrecht: Universiteit Utrecht, 2016.
3.
go back to reference Te Pas E. Blended learning in continuing professional development: Studies on a blended learning intervention on EBM for GP-trainers [dissertation]. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2015. Te Pas E. Blended learning in continuing professional development: Studies on a blended learning intervention on EBM for GP-trainers [dissertation]. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2015.
4.
go back to reference Verhoeven AAH. Information-seeking by general practitioners [dissertation]. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, 1999. Verhoeven AAH. Information-seeking by general practitioners [dissertation]. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, 1999.
5.
go back to reference Van de Vijver P, Van der Post K, Rosmalen K, Eyck M, Maiburg B, Kist J, et al. Competentieprofiel van de huisarts. Utrecht: Concilium voor de huisartsopleiding/LHV/NHG/Huisartsopleiding Nederland, 2016. Van de Vijver P, Van der Post K, Rosmalen K, Eyck M, Maiburg B, Kist J, et al. Competentieprofiel van de huisarts. Utrecht: Concilium voor de huisartsopleiding/LHV/NHG/Huisartsopleiding Nederland, 2016.
6.
go back to reference Muurling J. Academisering van de huisartsopleiding [internet]. Nieuwsbrief Huisartsopleiding Nederland, december 2011. http://www.nieuwsbriefhuisartsopleiding.nl/Archief/nr%208%20-%20december%202012/index.html Muurling J. Academisering van de huisartsopleiding [internet]. Nieuwsbrief Huisartsopleiding Nederland, december 2011. http://​www.​nieuwsbriefhuisa​rtsopleiding.​nl/​Archief/​nr%208%20-%20december%202012/index.html
7.
go back to reference Kramer AWM, Zuithoff P, Jansen JJM, Tan LHC, Grol RPTM, Van der Vleuten CPM. Growth of self-perceived clinical competence in postgraduate training for general practice and its relation to potentially influencing factors. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2007;12:135-45. Kramer AWM, Zuithoff P, Jansen JJM, Tan LHC, Grol RPTM, Van der Vleuten CPM. Growth of self-perceived clinical competence in postgraduate training for general practice and its relation to potentially influencing factors. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2007;12:135-45.
8.
go back to reference Regehr G, Mylopoulos M. Maintaining competence in the field: learning about practice, through practice, in practice. J Contin Educ Health Prof 2008;28:S19-23. Regehr G, Mylopoulos M. Maintaining competence in the field: learning about practice, through practice, in practice. J Contin Educ Health Prof 2008;28:S19-23.
9.
go back to reference Van Dijk N, Hooft L, Wierenga-de Waard M. What are the barriers to residents’ practising evidence-based medicine? A systematic review. Acad Med 2010;85:1163-70. Van Dijk N, Hooft L, Wierenga-de Waard M. What are the barriers to residents’ practising evidence-based medicine? A systematic review. Acad Med 2010;85:1163-70.
Metagegevens
Titel
Huisartsopleiders over omgaan met evidence-based medicine
Auteurs
Helga Raghoebar-Krieger
Henk Bosveld
Jan Winters
Publicatiedatum
01-11-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 11/2017
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-017-0353-8

Andere artikelen Uitgave 11/2017

Huisarts en wetenschap 11/2017 Naar de uitgave