Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2005

01-09-2005 | Artikelen

Hoe evidence-based is de behandelpraktijk van kinderen en jongeren met ADHD?

Auteur: Pier Prins

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Medicatie, gedragstherapie en een combinatie van de twee zijn de evidence-based behandelmethoden voor kinderen en jongeren met ADHD. Er werd een enquête gehouden onder kinderen jeugdbehandelaars naar de plaats die bewezen werkzame behandelmethoden voor kinderen met ADHD innemen in de dagelijkse behandelpraktijk. De resultaten wijzen erop dat de behandelpraktijk van ADHD onvoldoende evidence-based is. Dit is verrassend omdat juist op het gebied van ADHD een ruim arsenaal van bewezen werkzame behandelmethoden voorhanden is.
Voetnoten
1
De onderzoeksgegevens zijn afkomstig van de afstudeeropdracht van Mijke de Boer (2003), uitgevoerd onder supervisie van de auteur.
 
2
Een overzicht met literatuurverwijzingen van de diverse behandelprogramma's is bij de auteur verkrijgbaar.
 
Literatuur
go back to reference Barkley, R.A. (2002). Psychosocial treatments for attention-deficit hyperactivity disorder in children. Journal of Clinical Psychiatry, 63 Suppl. 12, 36-43. Barkley, R.A. (2002). Psychosocial treatments for attention-deficit hyperactivity disorder in children. Journal of Clinical Psychiatry, 63 Suppl. 12, 36-43.
go back to reference Barkley, R.A. (2003). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. In: E. Mash & R.A. Barkley (Eds.), Child Psychopathology (2nd. ed.) (pp. 75-143). New York: The Guilford Press. Barkley, R.A. (2003). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. In: E. Mash & R.A. Barkley (Eds.), Child Psychopathology (2nd. ed.) (pp. 75-143). New York: The Guilford Press.
go back to reference Boer, M. de (2003). De plaats van cognitieve gedragstherapie binnen de behandeling van kinderen en jongeren met ADHD in de klinische praktijk. Doctoraal werkstuk. Universiteit van Amsterdam. Boer, M. de (2003). De plaats van cognitieve gedragstherapie binnen de behandeling van kinderen en jongeren met ADHD in de klinische praktijk. Doctoraal werkstuk. Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Brink, E., ten (2003). ADHD, een overzicht van behandelprogramma's. Kind en Adolescent Praktijk, 2, 28-32. Brink, E., ten (2003). ADHD, een overzicht van behandelprogramma's. Kind en Adolescent Praktijk, 2, 28-32.
go back to reference Chaffin, M. & Friedrich, W.N. p.140 (2005). Evidence-based behandelingen bij kindermishandeling en verwaarlozing. Kind en Adolescent Review, 12, 188-212. Chaffin, M. & Friedrich, W.N. p.140 (2005). Evidence-based behandelingen bij kindermishandeling en verwaarlozing. Kind en Adolescent Review, 12, 188-212.
go back to reference Gezondheidsraad (2000). Diagnostiek en Behandeling van ADHD. Den Haag: Gezondheidsraad. Gezondheidsraad (2000). Diagnostiek en Behandeling van ADHD. Den Haag: Gezondheidsraad.
go back to reference Ollendick, T.H. & King, N. (2004). Empirically supported treatments for children and adolescents: Advances toward Evidence-based practice. In: P.M. Barrett & T.H. Ollendick (Eds), Handbook of Interventions that Work with Children and Adolescents (pp.3-27). New York: Wiley & Sons. Ollendick, T.H. & King, N. (2004). Empirically supported treatments for children and adolescents: Advances toward Evidence-based practice. In: P.M. Barrett & T.H. Ollendick (Eds), Handbook of Interventions that Work with Children and Adolescents (pp.3-27). New York: Wiley & Sons.
go back to reference Paternotte, A., & Buitelaar, J. (2005). Het is ADHD. Houten: Bohn Stafleu van Loghum/Balans. Paternotte, A., & Buitelaar, J. (2005). Het is ADHD. Houten: Bohn Stafleu van Loghum/Balans.
go back to reference Prins, P.J.M. & Danckaerts, M. (2005). ADHD. In: W. Vandereycken, C. Hoogduin, & P.M.G. Emmelkamp (Red.), Handboek Psychopathologie. Deel II. Houten: Bohn Stafleu van Loghum (in druk). Prins, P.J.M. & Danckaerts, M. (2005). ADHD. In: W. Vandereycken, C. Hoogduin, & P.M.G. Emmelkamp (Red.), Handboek Psychopathologie. Deel II. Houten: Bohn Stafleu van Loghum (in druk).
go back to reference Prins, P.J.M. & Brink, E. ten (2000). Richtlijnen voor een multimodale behandeling van ADHD. In: P. Prins & N. Pameijer (Red.), Protocollen in de Jeugdzorg: Richtlijnen voor Diagnostiek, Indicatiestelling en Interventie (pp. 95-115). Lisse: Swets & Zeitlinger. Prins, P.J.M. & Brink, E. ten (2000). Richtlijnen voor een multimodale behandeling van ADHD. In: P. Prins & N. Pameijer (Red.), Protocollen in de Jeugdzorg: Richtlijnen voor Diagnostiek, Indicatiestelling en Interventie (pp. 95-115). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Ritsema, G. (2005). Artsen houden zich niet aan de regels en patiënten zeuren. NRC, 15-16 januari. Katern: Opinie en Debat. Ritsema, G. (2005). Artsen houden zich niet aan de regels en patiënten zeuren. NRC, 15-16 januari. Katern: Opinie en Debat.
go back to reference Taylor, E., Döpfner, M., Sergeant, J., Asherson, P., Banaschewski, T., Buitelaar, J., Coghill, D., Danckaerts, M., Rothenberger, A., Sonuga-Barke, E., Steinhausen, H.C. & Zuddas, A. (2004). European clinical guidelines for hyperkinetic disorder - first upgrade. European Child and Adolescent Psychiatry, [Suppl. 1], 13, I/7-I/30. Taylor, E., Döpfner, M., Sergeant, J., Asherson, P., Banaschewski, T., Buitelaar, J., Coghill, D., Danckaerts, M., Rothenberger, A., Sonuga-Barke, E., Steinhausen, H.C. & Zuddas, A. (2004). European clinical guidelines for hyperkinetic disorder - first upgrade. European Child and Adolescent Psychiatry, [Suppl. 1], 13, I/7-I/30.
go back to reference Weisz, J.R., Weersing, V.R. & Henggeler, S.W. (2005). Jousting with straw men: Comment on Westen, Novotny, and Thompson-Brenner (2004). Psychological Bulletin, 131, 418-426. Weisz, J.R., Weersing, V.R. & Henggeler, S.W. (2005). Jousting with straw men: Comment on Westen, Novotny, and Thompson-Brenner (2004). Psychological Bulletin, 131, 418-426.
go back to reference Westen, D., Novotny, C. & Thompson-Brenner, H. (2004). The empirical status of empirically supported psychotherapies: Assumptions, findings, and reporting in controlled clinical trials. Psychological Bulletin, 130, 631-663. Westen, D., Novotny, C. & Thompson-Brenner, H. (2004). The empirical status of empirically supported psychotherapies: Assumptions, findings, and reporting in controlled clinical trials. Psychological Bulletin, 130, 631-663.
Metagegevens
Titel
Hoe evidence-based is de behandelpraktijk van kinderen en jongeren met ADHD?
Auteur
Pier Prins
Publicatiedatum
01-09-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2005
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059551

Andere artikelen Uitgave 3/2005

Kind & Adolescent Praktijk 3/2005 Naar de uitgave

Ten geleide

Motivatie