Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Hoe delen we kennis in stukjes op?

Auteur : Irene Tuffrey-Wijne

Gepubliceerd in: Hoe breng je slecht nieuws aan mensen met een verstandelijke beperking?

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Slecht nieuws is nooit eenvoudig. Het feit dat Karins vader gaat sterven heeft de afgelopen tijd al dingen in haar leven veranderd en is de oorzaak van nog meer veranderingen in haar heden en toekomst. Het is niet genoeg om tegen Karin te zeggen: ‘Je vader gaat dood.’ Kennis over de situatie, waaronder het feit dat hij stervende is, zal in kleine stukjes moeten worden verdeeld. Dit kan ons helpen inzien wat Karin al begrijpt, wat ze nu moet begrijpen, wat ze zal moeten begrijpen naarmate de tijd (en haar vaders ziekte) voortschrijdt, en wat ze waarschijnlijk helemaal nooit zal begrijpen. Door eerst vast te stellen wat Karins ‘kennisbasis’ is, haar huidige kennisframe, wordt het gemakkelijker om in te schatten welke nieuwe stukjes kennis toegevoegd kunnen worden om haar volledig te doen begrijpen dat haar vader stervende is. Dat kan ons ook helpen in te zien wanneer Karin waarschijnlijk begrijpt dat haar vader stervende is: nu, wanneer het gebeurt, pas nadat hij overleden is, of nooit – al is dat laatste onwaarschijnlijk. Ook al kan ze niet bevatten dat hij overleden is dan nog begrijpt ze waarschijnlijk wel dat hij uit haar leven verdwenen is.
Metagegevens
Titel
Hoe delen we kennis in stukjes op?
Auteur
Irene Tuffrey-Wijne
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0421-9_11