Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 6/2003

01-06-2003 | Commentaar

Het systeem voor accreditering is aan verbetering toe

Auteur: Sjoerd Hobma

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 6/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het verzamelen van accrediteringspunten is als het sparen van zegeltjes bij de supermarkt: gaandeweg sprokkel je ze wel bij elkaar, maar als je een vol boekje inlevert, is het maar de vraag of je er iets beter van wordt. Het doel van accreditering is de kwaliteit van de huisartsgeneeskundige zorg te garanderen en te verbeteren door huisartsen te stimuleren onderwijs te volgen. Maar wordt die kwaliteit ook echt beter? Dat is niet aangetoond, en waarschijnlijk werkt het systeem zelfs helemaal niet.
Literatuur
go back to reference Davis D, O'Brien MA, Freemantle N, Wolf FM, Mazmanian P, Taylor Vaisey A. Impact of formal continuing medical education: do conferences, workshops, rounds, and other traditional continuing education activities change physician behavior or health care outcomes? JAMA 1999;282:867-74.CrossRefPubMed Davis D, O'Brien MA, Freemantle N, Wolf FM, Mazmanian P, Taylor Vaisey A. Impact of formal continuing medical education: do conferences, workshops, rounds, and other traditional continuing education activities change physician behavior or health care outcomes? JAMA 1999;282:867-74.CrossRefPubMed
go back to reference Oxman AD, Thomson MA, Davis DA, Haynes RB. No magic bullets: a systematic review of 102 trials of interventions to improve professional practice. CMAJ 1995;153:1423-31.PubMed Oxman AD, Thomson MA, Davis DA, Haynes RB. No magic bullets: a systematic review of 102 trials of interventions to improve professional practice. CMAJ 1995;153:1423-31.PubMed
go back to reference Thomson O'Brien MA, Freemantle N, Oxman AD, Wolf F, Davis DA, Herrin J. Continuing education meetings and workshops: effects on professional practice and health care outcomes (Cochrane Review). The Cochrane Library, Issue 4, 2001. Oxford: Update Software. Thomson O'Brien MA, Freemantle N, Oxman AD, Wolf F, Davis DA, Herrin J. Continuing education meetings and workshops: effects on professional practice and health care outcomes (Cochrane Review). The Cochrane Library, Issue 4, 2001. Oxford: Update Software.
go back to reference Tracey JM, Arroll B, Richmond DE, Barham PM. The validity of general practitioners’ self assessment of knowledge: cross sectional study. BMJ 1997;315:1426-8.PubMed Tracey JM, Arroll B, Richmond DE, Barham PM. The validity of general practitioners’ self assessment of knowledge: cross sectional study. BMJ 1997;315:1426-8.PubMed
go back to reference Valk GD, Blankenstein AH. Hoeveel tijd kost toepassing van de herziene NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2? Huisarts Wet 2000;43:151-4. Valk GD, Blankenstein AH. Hoeveel tijd kost toepassing van de herziene NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2? Huisarts Wet 2000;43:151-4.
go back to reference Wilkinson TJ, Challis ME, Hobma S, Newble DI, Parboosingh IJ, Sibbald R.G, et al. The use of portfolio's for assessment of the competence and performance of doctors in practice. Med Education 2002;36:918-24.CrossRef Wilkinson TJ, Challis ME, Hobma S, Newble DI, Parboosingh IJ, Sibbald R.G, et al. The use of portfolio's for assessment of the competence and performance of doctors in practice. Med Education 2002;36:918-24.CrossRef
Metagegevens
Titel
Het systeem voor accreditering is aan verbetering toe
Auteur
Sjoerd Hobma
Publicatiedatum
01-06-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 6/2003
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03083423

Andere artikelen Uitgave 6/2003

Huisarts en wetenschap 6/2003 Naar de uitgave