Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 11/2003

01-11-2003 | Opinie

Het imago van de arbodiensten

Auteur: J. Planken

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 11/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit artikel is geschreven als reactie op de slotlezing van de heer Turken op de bedrijfsgeneeskundige dagen. Zowel arbodiensten als bedrijfsartsen hebben een slecht imago, terwijl hun dienstverlening juist iets is om blij van te worden. Maar werkgevers en werknemers weten niet wat arbodiensten doen. In dit artikel geef ik de eerste twee mogelijke stappen aan om het imago te verbeteren. Ten eerste de communicatie met als doel de buitenwereld meer inzicht te geven in wat arbodiensten doen en wat ze voor hun klanten kunnen betekenen. De volgende zaken kunnen we aanzienlijk verbeteren: de bereikbaarheid van de professionals; rapportage aan werknemer en werkgever, rapporteer de bevindingen, conclusie en advies; het vertalen van een conclusie in een advies. Ten tweede de beeldvorming rond arbodiensten, het verbeteren van de communicatie zal hier al een positieve invloed op hebben maar er moet meer gebeuren. De organisatiestructuur van de arbodiensten moet meer aansluiten bij de kenmerken van de organisatie en de dienstverlening. Dus in een organisatie met professionals heeft het management een ondersteunende rol. We moeten ophouden met het leveren van producten waarvan wij denken dat het goed is voor de klant, verzamel kennis van klanten en lever die diensten waar zij behoefte aan hebben.
Literatuur
go back to reference Hoedeman R. Bedrijfsartsen en arbodiensten: wij-zij? Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2003; 11: 140-142. Hoedeman R. Bedrijfsartsen en arbodiensten: wij-zij? Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2003; 11: 140-142.
go back to reference Arbo-advies.nl. Visie op de veranderingen in de sociale wetgeving. Arbo-advies.nl. Visie op de veranderingen in de sociale wetgeving.
go back to reference Telegraaf. Ministerie wil liberalisering arbozorg. 4-12-02. Telegraaf. Ministerie wil liberalisering arbozorg. 4-12-02.
go back to reference Telegraaf. Kleine bedrijven sceptisch over arbodiensten. 3-2-03. Telegraaf. Kleine bedrijven sceptisch over arbodiensten. 3-2-03.
go back to reference Sorgdrager B. De positie van de bedrijfsarts. Med Contact 2003; 21: 866-868. Sorgdrager B. De positie van de bedrijfsarts. Med Contact 2003; 21: 866-868.
go back to reference NVAB positioneringonderzoek. Zie website NVAB. NVAB positioneringonderzoek. Zie website NVAB.
go back to reference Block P. Feilloos adviseren. Schoonhoven: Academic Service, 2001. Block P. Feilloos adviseren. Schoonhoven: Academic Service, 2001.
Metagegevens
Titel
Het imago van de arbodiensten
Auteur
J. Planken
Publicatiedatum
01-11-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 11/2003
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03073943

Andere artikelen Uitgave 11/2003

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 11/2003 Naar de uitgave