Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Het begint in de buik …

De impact van prenatale factoren op ontwikkeling van agressief gedrag

Auteur : Merel van Dorp

Gepubliceerd in: Jeugdige delinquenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vrijwel alle peuters gaan door een periode waarbij ze snel en vaak ontploffen van boosheid. Gaandeweg krijgen ze meer controle over hun emoties en agressie. Toch zijn er verschillen in hoeverre kinderen hun agressieve gedragingen leren beteugelen. Welke voorwaarden tijdens de zwangerschap en vlak na de geboorte zorgen dat de ontwikkeling van agressief en antisociaal gedrag goed of juist ongunstig verloopt?
Literatuur
go back to reference Dekoviç, M., Asscher, J. J., Slagt, M. I. & Boendermaker, L. (2005). Preventieprogramma’s voor kinderen en hun effect op crimineel gedrag van volwassenen (2005). In R. Loeber, M. Hoeve, W. Slot & P. van der Laan, (Red.), Jonge criminelen die volwassen worden. Amsterdam: SWP. Dekoviç, M., Asscher, J. J., Slagt, M. I. & Boendermaker, L. (2005). Preventieprogramma’s voor kinderen en hun effect op crimineel gedrag van volwassenen (2005). In R. Loeber, M. Hoeve, W. Slot & P. van der Laan, (Red.), Jonge criminelen die volwassen worden. Amsterdam: SWP.
go back to reference Lange, M. de, Matthys, W., Foolen, N., Addink, A., Oudhof, M., & Vermeij, K. (2015). Richtlijn ernstige gedragsproblemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming. Utrecht: NJi. Lange, M. de, Matthys, W., Foolen, N., Addink, A., Oudhof, M., & Vermeij, K. (2015). Richtlijn ernstige gedragsproblemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming. Utrecht: NJi.
go back to reference Prinzie, P. (2004). Waarom doet mijn kind zo moeilijk. Moeilijk gedrag begrijpen efficiënt straffen en belonen. Tielt: Lannoo. Prinzie, P. (2004). Waarom doet mijn kind zo moeilijk. Moeilijk gedrag begrijpen efficiënt straffen en belonen. Tielt: Lannoo.
go back to reference Raaijmakers, M. A. J., Smidts, D. P, Sergeant, J. A., Maassen, G. H., Posthumus, J. A., Engeland, H. van, et al. (2008). Executive functions in preschool children with aggressive behavior: Impairments in inhibitory control. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 1097–1107. https://doi.org/10.1007/s10802-008-9235-7.CrossRef Raaijmakers, M. A. J., Smidts, D. P, Sergeant, J. A., Maassen, G. H., Posthumus, J. A., Engeland, H. van, et al. (2008). Executive functions in preschool children with aggressive behavior: Impairments in inhibitory control. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 1097–1107. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10802-008-9235-7.CrossRef
go back to reference Reid, J. B., Patterson, G. R., & Snyder, J. (2002). Antisocial behavior in children and adolescents. A developmental analysis and model for intervention. Washington: American Psychological Association.CrossRef Reid, J. B., Patterson, G. R., & Snyder, J. (2002). Antisocial behavior in children and adolescents. A developmental analysis and model for intervention. Washington: American Psychological Association.CrossRef
Metagegevens
Titel
Het begint in de buik …
Auteur
Merel van Dorp
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1440-9_3