Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2004 | Artikelen

Help, de dokter verzuipt

Commentaar bij de verkorte oratie ‘Kinder- en jeugdpsychiatrische diagnostiek en classificatie. Samen verdiepen… of koppie onder?’ van prof. dr. R. J. van der Gaag

Auteur: Prof. Dr. Tom A. van Yperen

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Van der Gaag stelt in zijn oratie terecht dat clinici zich niet mogen beperken tot een classificatie, maar dat ze moeten zorgdragen voor een gewogen diagnostiek. Daarnaast pleit hij voor een ontschotting van de jeugdzorg. Als Van der Gaag de kinder- en jeugdpsychiater moet plaatsen in die ontschotte sector, komt hij echter niet tot een duidelijke keuze. De kinder- en jeugdpsychiater moet zich sterker focussen op zijn specialisme en zich tegelijk niet meer geroepen voelen een centrale rol te spelen.
Literatuur
go back to reference National Center for Infants, Toddlers, and Families (1999). Diagnostic classification: 0–3. Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood. Washington, dc: National Center for Infants, Toddlers, and Families. National Center for Infants, Toddlers, and Families (1999). Diagnostic classification: 0–3. Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood. Washington, dc: National Center for Infants, Toddlers, and Families.
Metagegevens
Titel
Help, de dokter verzuipt
Commentaar bij de verkorte oratie ‘Kinder- en jeugdpsychiatrische diagnostiek en classificatie. Samen verdiepen… of koppie onder?’ van prof. dr. R. J. van der Gaag
Auteur
Prof. Dr. Tom A. van Yperen
Publicatiedatum
01-09-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2004
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060914

Andere artikelen Uitgave 3/2004

Kind en adolescent 3/2004 Naar de uitgave

Redactioneel

Diagnose