Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Heeft de term ‘minimal brain damage’ (MBD) plaats moeten maken voor ‘attention deficit hyperactivity disorder’ (ADHD)?

Auteur : Prof.dr. R.B. Minderaa

Gepubliceerd in: Vademecum permanente nascholing huisartsen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Ontwikkelingsproblemen bij kinderen zijn problemen die zich ‘van jongs af aan’ (babytijd, peutertijd, kleutertijd) manifesteren. Ze worden zichtbaar tijdens de ontwikkeling en vormen een aspect van het functioneren van het kind. Het kind sleept in zijn functioneren de problemen als het ware met zich mee. Sommige van deze problemen betreffen een relatief nauw omschreven aspect van het functioneren. Voorbeelden zijn vertraagde taalontwikkeling en stotteren (communicatiestoornissen), lees-, rekenof schrijfstoornissen (leerstoornissen), onhandige motoriek (motore vaardigheidsproblemen), druk gedrag (hyperactiviteit), afleidbaarheid (aandachtstekortstoornis) en verminderde gerichtheid op sociale informatie.
Metagegevens
Titel
Heeft de term ‘minimal brain damage’ (MBD) plaats moeten maken voor ‘attention deficit hyperactivity disorder’ (ADHD)?
Auteur
Prof.dr. R.B. Minderaa
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8808-0_1554