Skip to main content
Top

24-04-2024

Gezinsgerichte preventie voor het bevorderen van proactief opvoeden en ouderlijke zelfeffectiviteit aan het begin van de basisschool

Auteurs: Felice Resnik, S. Andrew Garbacz, Elizabeth A. Stormshak, Laura Lee McIntyre

Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek was om het effect te onderzoeken van de Family Check-Up (FCU); een gezinsgerichte interventie die wordt aangeboden aan het begin van de basisschool, en die betrekking heeft op het aanwenden van proactieve opvoedvaardigheden door ouders en op de rol die ouderlijke zelfeffectiviteit (OZE) daarbij speelt. We voorspelden directe en gemedieerde effecten van de FCU op veranderingen in proactief opvoeden. De deelnemers waren de primaire verzorgers van 321 kleuters die aselect werden ingedeeld in een groep die de FCU kreeg of een controlegroep die gewoon naar school ging (n = 164, ingedeeld in de interventie). De resultaten lieten zien dat de FCU, gestart tijdens het kleuterjaar, leidde tot een directe verbetering van de proactieve opvoedvaardigheden, een verbetering die werd gemedieerd door OZE. Deze resultaten illustreren dat het aanbieden van de FCU aan het begin van de basisschool een werkzame interventie is voor het bevorderen van proactieve opvoedvaardigheden en OZE, en deze resultaten onderstrepen de rol van OZE, als zijnde een belangrijk pad naar beter proactief opvoeden.
Literatuur
go back to reference Dishion, T. J., Stormshak, E. A., & Kavanagh, K. (2011). Everyday parenting: A therapist’s guidefor supporting family managementpractices. Research Press. Dishion, T. J., Stormshak, E. A., & Kavanagh, K. (2011). Everyday parenting: A therapist’s guidefor supporting family managementpractices. Research Press.
go back to reference Stormshak, E. A., DeVargas, E., & Cärdenas, L. E. (2017). Parenting practices and the development of problem behavior across the lifespan. In J. E. Lochman & W. Matthys (red.), The Wiley handbook of disruptive and impulse-control disorders (pag. 307–322). Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119092254.ch19.CrossRef Stormshak, E. A., DeVargas, E., & Cärdenas, L. E. (2017). Parenting practices and the development of problem behavior across the lifespan. In J. E. Lochman & W. Matthys (red.), The Wiley handbook of disruptive and impulse-control disorders (pag. 307–322). Wiley-Blackwell. https://​doi.​org/​10.​1002/​9781119092254.​ch19.CrossRef
Metagegevens
Titel
Gezinsgerichte preventie voor het bevorderen van proactief opvoeden en ouderlijke zelfeffectiviteit aan het begin van de basisschool
Auteurs
Felice Resnik
S. Andrew Garbacz
Elizabeth A. Stormshak
Laura Lee McIntyre
Publicatiedatum
24-04-2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Gezinstherapie Wereldwijd
Print ISSN: 1566-0206
Elektronisch ISSN: 1876-5874
DOI
https://doi.org/10.1007/s12440-024-00218-7