Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 12/2002

01-12-2002 | Implementatie

Gebruikersraadpleging in de praktijk, de waarde van een patiëntenperspectief groepspraktijken kwaliteit van zorg patiëntenparticipatie praktijkvoering wachttijd (spreekuur)

Auteurs: Vera Kampschöer, drs. Els Eijssens

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 12/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De wachttijden bij de huisarts, de privacy bij de huisartsen- en apotheekbalie, de mogelijkheid om op een gewenst tijdstip een
afspraak te krijgen, de wachttijd aan de telefoon en de uitbreiding van de openingstijden waren de belangrijkste punten om te verbeteren. Dat vonden 463 patiënten van het gezondheidscentrum De Spil in Almere. Bij de voorbereiding van een nieuw beleidsplan vroeg het centrum naar de mening van de gebruikers over het functioneren van het gezondheidscentrum.
Hiervoor werd het model van de gebruikersraadpleging gekozen. In kleine groepjes werkte het team per punt suggesties voor verbetering uit. Dit varieerde van simpele bordjes met informatie tot een andere logistiek van de herhalingsrecepten.
Het uitvoeren van een bestaand model voor gebruikersraadpleging kan veel losmaken in een praktijk. Het kan helpen een klantgerichte houding (verder) te ontwikkelen. Het is een activiteit in teamverband, die tot onderlinge discussies over kwaliteit van zorg leidt. Vooral die veranderingen worden geïmplementeerd die aansluiten bij opvattingen van de medewerkers of veranderingen in de tijdgeest, of die met eenvoudige middelen te realiseren zijn. Een meerwaarde kan worden bereikt als vooraf duidelijke speerpunten en doelen geformuleerd worden en als de suggesties in dialoog met de patiënten uitgewerkt worden.
Literatuur
go back to reference Beoordelingsschema/Certificatieschema Gezondheidscentra. Utrecht: Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector, 1999. Beoordelingsschema/Certificatieschema Gezondheidscentra. Utrecht: Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector, 1999.
go back to reference Eijssens EC. Handleiding gebruikersraadpleging gezondheidscentra, Zorggroep Almere/ZiaConsult. Almere, 2001. Eijssens EC. Handleiding gebruikersraadpleging gezondheidscentra, Zorggroep Almere/ZiaConsult. Almere, 2001.
go back to reference Gebruikers raadplegen in gezondheidscentra. Een handleiding voor het gezondheidscentrum. Utrecht: Landelijke Vereniging voor Gezondheidscentra, 1998. Gebruikers raadplegen in gezondheidscentra. Een handleiding voor het gezondheidscentrum. Utrecht: Landelijke Vereniging voor Gezondheidscentra, 1998.
go back to reference Van den Hombergh P, Grol R, Van den Hoogen H, Van den Bosch W, Van Haren J. Visitatie van huisartsen. Nijmegen/Utrecht: WOK/NHG 1999. Van den Hombergh P, Grol R, Van den Hoogen H, Van den Bosch W, Van Haren J. Visitatie van huisartsen. Nijmegen/Utrecht: WOK/NHG 1999.
go back to reference Zorggroep Almere, Gebruikersraadpleging De Spil 1999. Almere: Gezondheidscentrum de Spil, Almere, 2000. Zorggroep Almere, Gebruikersraadpleging De Spil 1999. Almere: Gezondheidscentrum de Spil, Almere, 2000.
go back to reference Sixma H. Patiëntenperspectief en kwaliteitsprojecten, 5 toepassingsgerichte tips. Kwaliteit in beeld 2002;2:11-2. Sixma H. Patiëntenperspectief en kwaliteitsprojecten, 5 toepassingsgerichte tips. Kwaliteit in beeld 2002;2:11-2.
Metagegevens
Titel
Gebruikersraadpleging in de praktijk, de waarde van een patiëntenperspectief groepspraktijken kwaliteit van zorg patiëntenparticipatie praktijkvoering wachttijd (spreekuur)
Auteurs
Vera Kampschöer
drs. Els Eijssens
Publicatiedatum
01-12-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 12/2002
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082796

Andere artikelen Uitgave 12/2002

Huisarts en wetenschap 12/2002 Naar de uitgave