2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Fundamentele vaardigheden
Auteurs : Celine Schweizer, Jacqueline de Bruyn, Suzanne Haeyen, Bert Henskens, Henriette Visser, Marijke Rutten-Saris
Gepubliceerd in: Handboek beeldende therapie
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Op welke fundamenten berust het methodisch handelen van de beel-dend therapeut? In dit hoofdstuk staat deze vraag centraal. De drie basistheorieen uit paragraaf 1.4 en de werking van het brein vormen de opmaat naar dit hoofdstuk waarin als grondpatroon drie driehoe-ken centraal staan (zie afbeelding 2.1). Deze drie driehoeken vormen de basis van de funderende vaardigheden waarmee elke beeldend therapeut op een of andere manier zijn ‘gereedschapskist’ vult. Elke driehoek betreft een specifiek aandachtsgebied. De drie aandachts-gebieden bij elkaar dragen bij aan de basisvaardigheden, kennis, vaardigheden, attitude en het inzicht van de beeldend therapeut om doelgerichte interventies te plegen. De driehoeken zijn overigens niet specifiek voor de beeldend therapeuten en kunnen door alle vakthe-rapeuten toegepast worden. De driehoekvorm verwijst naar drie enti-teiten en naar de interacties tussen alle drie door middel van de drie lijnen. Welke betekenis op welke plaats staat afgebeeld, boven, onder, links of rechts, maakt geen verschil.