Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4 Functie en betekenis van non-verbaal gedrag

Auteurs : prof. dr. M.A.J. Eijkman, drs. M.P.M.A. Duyx, dr. A.Ph. Visser

Gepubliceerd in: Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Na enige algemene opmerkingen over functie en betekenis van niet-woordelijk gedrag is de vraag beantwoord in hoeverre niet-woordelijk gedrag een communicatieve functie heeft. Er zijn drie belangrijke verschilpunten tussen verbale en non-verbale communicatie te onderscheiden: tijdsdimensie, abstractieniveau en mate van censuur. Met behulp van voorbeelden is duidelijk gemaakt dat lichaamstaal aangeeft hoe de gesproken taal moet worden opgevat. Als communicatievorm bleek niet-woordelijk gedrag macht, betrokkenheid en affectie tussen mensen uit te drukken. Er is op gewezen dat het toekennen van betekenis aan niet-woordelijk gedrag tot interpretatiefouten kan leiden. Non-verbaal gedrag kan een ongecensureerde bron van informatie zijn en een voorbeeldfunctie vervullen. Ook is aangegeven hoe men met tegenstrijdigheden in de communicatie kan omgaan.
Aspecten van non-verbaal gedrag die in de tandarts-patiëntrelatie een communicatieve functie vervullen zijn beschreven. Het uiterlijk van een patiënt geeft een indruk waarvan men zich tijdens het gesprek bewust dient te zijn. Gebaren die een patiënt op zichzelf richt hebben meestal te maken met gevoelens van de patiënt zelf. Gebaren gericht op een ander drukken in de regel ook gevoelens en attituden over de ander uit.
Gezichtsuitdrukkingen en ogen vertonen de meeste gedragslekken. Het gelaat kan zes basisgevoelens uitdrukken: verwondering, angst, woede, afkeer, droefheid en blijheid. Oogcontact heeft een feedbackfunctie, een doorspeelfunctie, een stimulerende functie en een evaluatieve functie. De mogelijke betekenissen van fysieke afstand, grensoverschrijding en zitpositie zijn beschreven.
Een aantal non-verbale aspecten van de stem is besproken. Aangegeven is dat emoties en denkprocessen in de stem tot uitdrukking komen.
Ingegaan is voorts op het belang om juist tijdens pauzes en stilten in een gesprek nauwlettend het non-verbale gedrag van de patiënt te volgen. De mogelijke betekenissen van zwijgen en het omgaan met stilten kwamen daarna aan de orde.
Ten slotte is aandacht besteed aan het interpreteren van non-verbaal gedrag in het algemeen, waarbij onderscheid is gemaakt tussen observeren en interpreteren.
Literatuur
go back to reference Argyle M. Bodily communication. New York: International Universities Press, 1975. Argyle M. Bodily communication. New York: International Universities Press, 1975.
go back to reference Argyle M, Dean J. Eye contact, distance and affiliation. In: Communication in face to face interaction. Middlesex: Penguin, 1972. Argyle M, Dean J. Eye contact, distance and affiliation. In: Communication in face to face interaction. Middlesex: Penguin, 1972.
go back to reference Derks L, Hollander J. Essenties van nlp. Sleutels tot persoonlijke verandering. Utrecht: Servire, 1996. Derks L, Hollander J. Essenties van nlp. Sleutels tot persoonlijke verandering. Utrecht: Servire, 1996.
go back to reference Ekman P, Friesen WV. The repertoire of nonverbal behavior: Categories, origins, usage and coding. Semiotica 1972;1:49-98. Ekman P, Friesen WV. The repertoire of nonverbal behavior: Categories, origins, usage and coding. Semiotica 1972;1:49-98.
go back to reference Ekman P, Friesen WV. Unmasking the face. A guide to recognizing emotions from facial expressions. New Jersey: Prentice-Hall, 1975. Ekman P, Friesen WV. Unmasking the face. A guide to recognizing emotions from facial expressions. New Jersey: Prentice-Hall, 1975.
go back to reference Hall ET. Proxemics. Cultural anthropology. Chicago, 1968:83-95. Hall ET. Proxemics. Cultural anthropology. Chicago, 1968:83-95.
go back to reference Hall JA, Harrigan JA, Rosenthal R. Non-verbal behaviour in clinician-patient interaction. Appl Prevent Psychol 1995;4:21-35.CrossRef Hall JA, Harrigan JA, Rosenthal R. Non-verbal behaviour in clinician-patient interaction. Appl Prevent Psychol 1995;4:21-35.CrossRef
go back to reference Kay EJ, Tinsley SR. Communication and the dental team. Londen: Stephen Hancocks Limited, 2004. Kay EJ, Tinsley SR. Communication and the dental team. Londen: Stephen Hancocks Limited, 2004.
go back to reference Kent GG. The psychology of dental care. Bristol: Wright, 1984. Kent GG. The psychology of dental care. Bristol: Wright, 1984.
go back to reference Maes S. In gesprek met de patiënt. Gespreksvaardigheid voor hulpverleners in somatische gezondheidszorg. Nijmegen: Dekker & Van de Vegt, 1983. Maes S. In gesprek met de patiënt. Gespreksvaardigheid voor hulpverleners in somatische gezondheidszorg. Nijmegen: Dekker & Van de Vegt, 1983.
go back to reference Meel JM van. De psychologie van het gebaar. Nijmegen: Dekker & Van de Vegt, 1986. Meel JM van. De psychologie van het gebaar. Nijmegen: Dekker & Van de Vegt, 1986.
go back to reference Oomkes F. De taal van het lichaam. In: Boogert J van den, Stads A, red. Communicatie. Utrecht: Stichting Teleac, 1982. Oomkes F. De taal van het lichaam. In: Boogert J van den, Stads A, red. Communicatie. Utrecht: Stichting Teleac, 1982.
go back to reference Oomkes FR. Communicatieleer. Meppel: Boom, 1986. Oomkes FR. Communicatieleer. Meppel: Boom, 1986.
go back to reference Oomkes FR. Training als beroep. Sociale en interculturele samenwerking. Meppel: Boom, 1994. Oomkes FR. Training als beroep. Sociale en interculturele samenwerking. Meppel: Boom, 1994.
go back to reference Silverman J, Kurzt S, Draper J. Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Een evidence-based benadering. Nederlandse bewerking: Jan van Dalen. Utrecht: Lemma, 2000. Silverman J, Kurzt S, Draper J. Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Een evidence-based benadering. Nederlandse bewerking: Jan van Dalen. Utrecht: Lemma, 2000.
go back to reference Tijmstra T. Sociologie en tandheelkunde. Proefschrift. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1980. Tijmstra T. Sociologie en tandheelkunde. Proefschrift. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1980.
go back to reference Titus E. Waarneming van non-verbaal gedrag. In: Cammaer H, red. De mens benaderen langs zijn lichaam. Antwerpen/Deventer: Van Loghum Slaterus, 1982. Titus E. Waarneming van non-verbaal gedrag. In: Cammaer H, red. De mens benaderen langs zijn lichaam. Antwerpen/Deventer: Van Loghum Slaterus, 1982.
go back to reference Vrugt A. In: Trijsburg RW, Colijn S, Collumbien A, Lietaer G en Markus H, (eds). Handboek integratieve psychotherapie. Leusden: De Tijdstroom, 2002. Vrugt A. In: Trijsburg RW, Colijn S, Collumbien A, Lietaer G en Markus H, (eds). Handboek integratieve psychotherapie. Leusden: De Tijdstroom, 2002.
go back to reference Vrugt A, Sande JP van de. Non-verbale reacties van de Koningin op het regeringsbeleid. Ned Tijdschr Psychologie 1986;8:339-45. Vrugt A, Sande JP van de. Non-verbale reacties van de Koningin op het regeringsbeleid. Ned Tijdschr Psychologie 1986;8:339-45.
go back to reference Watzlawick P, Beavin, Jackson D. De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Deventer: Van Loghum Slaterus, 1970. Watzlawick P, Beavin, Jackson D. De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Deventer: Van Loghum Slaterus, 1970.
Metagegevens
Titel
4 Functie en betekenis van non-verbaal gedrag
Auteurs
prof. dr. M.A.J. Eijkman
drs. M.P.M.A. Duyx
dr. A.Ph. Visser
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9509-5_4