Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Evolutie van het tandheelkunde budget van de Belgische ziektekostenverzekering

Auteurs : P. Van Meenen, K. Van de Velde

Gepubliceerd in: Het tandheelkundig jaar 2015

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In deze bijdrage wordt stilgestaan bij de recente ontwikkelingen van het tandheelkundig budget in de Belgische ziektekostenverzekering. Er wordt toelichting gegeven op de begrotingsprocedure, en vervolgens wordt beschreven welke tandheelkundige zorg vergoed wordt en welke niet. Ook komen vergelijkingen met andere landen aan bod; dit moet de tandheelkundige overheidsinvestering in België verder verduidelijken. Dat de ziektekostenverzekering meer is dan alleen een globaal pakket aan vergoedingen, wordt in het tweede deel van de bijdrage geïllustreerd aan de hand van specifieke maatregelen die werden uitgewerkt voor drie doelgroepen: de kinderen, de sociaaleconomische zwakkeren en de groep van kwetsbare ouderen en personen met beperkingen. Voor elke groep, die in termen van tandheelkundige zorgbehoefte een aparte aanpak vereist, worden de uitdagingen en verwezenlijkingen beschreven.
Voetnoten
1
Voor meer toelichting bij het historisch overzicht van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen (tot 1994) zie www.​riziv.​fgov.​be/​information/​nl/​evolution/​1994/​index.​htm
 
2
Het Strategisch plan: Mondzorg in België werd niet gepubliceerd, maar kan geconsulteerd worden via www.​omfs.​be/​Default.​aspx?​PageID=232&Culture=nl 20/12/2013. Het strategisch plan kan ook per mail opgevraagd worden bij de auteurs van dit hoofdstuk.
 
3
Voor meer info over de inhoud van deze campagnes, zie www.​sourirepourtous.​be/​ en http://​glimlachen.​be/​
 
4
Derdebetalersregeling houdt in dat de verzekeringsinstelling het bedrag van de verzekeringstegemoetkoming in de kostprijs van de honoraria rechtstreeks uitkeert aan de zorgverleners (artsen, tandheelkundigen, etc.). De verzekerde hoeft dit bedrag dus niet meer voor te schieten. Bron: www.​riziv.​fgov.​be
 
5
Dit is een representatieve steekproef van de Belgische bevolking samengesteld uit de gegevens die bij de ziekenfondsen beschikbaar zijn in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging. De permanente steekproef wordt gevormd door een basissteekproef van 1/40 van alle rechthebbenden, aangevuld met een extra steekproef van 1/40 van de 65-plussers, wat resulteert in een steekproef van 1/20 voor deze groep. Deze steekproef telt ongeveer 300.000 personen.
 
6
Het RVV-statuut (Recht op Verhoogde Verzekeringstegemoetkoming), vroeger WIGW-statuut (weduwen, invaliden, gepensioneerden en wezen) genoemd, geeft aan sommige personen recht op meer vergoeding voor bepaalde geneeskundige verstrekkingen. Het gaat vooral om de volgende personen: de rechthebbenden op een tegemoetkoming aan personen met een handicap, een gewaarborgd inkomen, bijstand of gelijkaardige steun, alsook de weduwnaars/weduwen, gepensioneerden, invaliden, wezen en sommige werklozen, indien zij voldoen aan de inkomensvoorwaarden. Bron: www.​riziv.​fgov.​be
 
7
Eindrapport Project Dataregistratie- en evaluatiesysteem mondgezondheid Belgische bevolking 2008-2010 (www.​inami.​fgov.​be/​information/​nl/​studies/​study53/​pdf/​rapport.​pdf).
 
8
Ongeveer 1.000.000 euro per jaar voor heel België.
 
9
Het onderzoek naar de mondgezondheid van mensen met bijzondere noden werd gecoördineerd door het Verbond der Vlaamse Tandartsen. De wetenschappelijke verwerking van de data werd uitbesteed aan de universiteiten van Gent en Leuven. Het rapport van het Pilootproject Mondzorg voor Personen met Bijzondere Noden (PBN) van 2011 kan geconsulteerd worden op de website van het RIZIV (www.​riziv.​be/​information/​nl/​studies/​study56/​pdf/​study56.​pdf, geraadpleegd 22 december 2013.
 
10
Het globale plan voor duurzame mondzorg bij patiënten met bijzondere noden werd gepubliceerd op de website www.​specialdent.​be. Deze website werd gecreëerd als onderdeel van het praktische deel waarbij het globaal plan in de praktijk wordt uitgetest.
 
11
In de regio Vlaanderen werd voor de provincie Vlaams-Brabant een bijkomende financiering verkregen via de provinciale overheid.
 
12
Federaal plan armoedebestrijding, zie website POD Maatschappelijke integratie (www.​mi-is.​be/​sites/​default/​files/​doc/​fpa_​2012_​nl.​pdf), geraadpleegd op 22 december 2013.
 
13
Het OMNIO-statuut geeft recht op betere vergoeding van medische kosten (arts, tandarts, fysiotherapeut apotheker, ziekenhuisopname, etc.) voor gezinnen met een laag inkomen. De eigen bijdrage (remgeld) die voor de prestaties betaald wordt, is dan merkelijk lager. Het statuut geeft recht op dezelfde terugbetalingen als voor de rechthebbenden op de verhoogde (verzekerings)tegemoetkoming (RVV). Bron: www.​riziv.​fgov.​be
 
14
Zie noot 6.
 
Metagegevens
Titel
Evolutie van het tandheelkunde budget van de Belgische ziektekostenverzekering
Auteurs
P. Van Meenen
K. Van de Velde
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0689-3_8