Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13 Ethiek en patiëntenvoorlichting: enkele kanttekeningen

Auteurs : prof. dr. M.A.J. Eijkman, drs. M.P.M.A. Duyx, dr. A.Ph. Visser

Gepubliceerd in: Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk is een aantal ethisch getinte aspecten van patiëntenvoorlichting aan de orde geweest. Vragen met een ethische achtergrond zijn gesteld en niet echt beantwoord, maar wel becommentarieerd. Onder meer is aan de orde geweest de ontwikkeling in het denken over de wgbo. In de volgende paragrafen werden enige consequenties van het geven van patiëntenvoorlichting op macro- en microniveau besproken, terwijl daarna enige aspecten van reclamemaken aan de orde kwamen. Met name ging het daar om de voorlichtingsvraag of tandheelkunde als handel of als zorg zou moeten worden beschouwd. In de laatste paragraaf is ingegaan op de wederzijdse verantwoordelijkheden van tandartsen en patiënten in de informatieverstrekking door de tandarts en bij het nemen van beslissingen door patiënten. Daarbij is met nadruk gewezen op het belang van de vertrouwensrelatie tussen patiënt en tandarts. Het vertrouwen van de patiënt in de behandelend tandarts is daarom ook uitgangspunt voor het geven van voorlichting aan patiënten.
Literatuur
go back to reference Christiaans-Dingelhoff I, Brands WG, Eijkman MAJ, Hubben JH. De tandarts in de tuchtrechtspraak 1994-2001. Den Haag: Koninklijke Vermande, 2002. Christiaans-Dingelhoff I, Brands WG, Eijkman MAJ, Hubben JH. De tandarts in de tuchtrechtspraak 1994-2001. Den Haag: Koninklijke Vermande, 2002.
go back to reference Eijkman MAJ, Rietman F. Tandarts en collega. Wel of geen reclame maken. Ned Tijdschr Tandheelkd 1997;104:113-4. Eijkman MAJ, Rietman F. Tandarts en collega. Wel of geen reclame maken. Ned Tijdschr Tandheelkd 1997;104:113-4.
go back to reference Graham PE, Harel-Raviv M. The future of informed consent and patient-dentist communication. J Can Dent Assoc 1997;63:460-4.PubMed Graham PE, Harel-Raviv M. The future of informed consent and patient-dentist communication. J Can Dent Assoc 1997;63:460-4.PubMed
go back to reference Hoeven P van der. Natuurwetenschap en ethiek. In: Roscam Abbing PJ, red. Ethiek en wetenschappen. Leiden: Stenfert Kroese, 1971. Hoeven P van der. Natuurwetenschap en ethiek. In: Roscam Abbing PJ, red. Ethiek en wetenschappen. Leiden: Stenfert Kroese, 1971.
go back to reference Nuy M, Gordijn B, Truin GJ. De prudente tandarts. Ethische reflectie in de tandheelkunde. Amsterdam: Uitgeverij SWP, 2002. Nuy M, Gordijn B, Truin GJ. De prudente tandarts. Ethische reflectie in de tandheelkunde. Amsterdam: Uitgeverij SWP, 2002.
go back to reference Rule JT, Veatch RM. Ethical questions in dentistry. Chicago: Quintessence Publishing Co, Inc, 2004. Rule JT, Veatch RM. Ethical questions in dentistry. Chicago: Quintessence Publishing Co, Inc, 2004.
go back to reference Schouten BC. On the autonomy of dental patients. Academisch proefschrift. Amsterdam: UvA, 2002. Schouten BC. On the autonomy of dental patients. Academisch proefschrift. Amsterdam: UvA, 2002.
go back to reference Sporken P. Ethiek en gezondheidszorg. Baarn: Ambo, 1977. Sporken P. Ethiek en gezondheidszorg. Baarn: Ambo, 1977.
go back to reference Strijbos S. Kiezen en keuzen. Ethiek in de tandheelkundige praktijk. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum, 1999. Strijbos S. Kiezen en keuzen. Ethiek in de tandheelkundige praktijk. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum, 1999.
go back to reference Vorst P van der. Tandartspraktijk gaat commercieel. NT 2006;61(7):11-3. Vorst P van der. Tandartspraktijk gaat commercieel. NT 2006;61(7):11-3.
go back to reference Weers AJM van. Het bevredigende antwoord; een analyse van het begrip verantwoordelijkheid. Tijdschr Filosofie 1977;39:207-46. Weers AJM van. Het bevredigende antwoord; een analyse van het begrip verantwoordelijkheid. Tijdschr Filosofie 1977;39:207-46.
Metagegevens
Titel
13 Ethiek en patiëntenvoorlichting: enkele kanttekeningen
Auteurs
prof. dr. M.A.J. Eijkman
drs. M.P.M.A. Duyx
dr. A.Ph. Visser
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9509-5_13