TODO: Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13 Ethiek en patiëntenvoorlichting: enkele kanttekeningen

Auteurs : prof. dr. M.A.J. Eijkman, drs. M.P.M.A. Duyx, dr. A.Ph. Visser

Gepubliceerd in: Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk is een aantal ethisch getinte aspecten van patiëntenvoorlichting aan de orde geweest. Vragen met een ethische achtergrond zijn gesteld en niet echt beantwoord, maar wel becommentarieerd. Onder meer is aan de orde geweest de ontwikkeling in het denken over de wgbo. In de volgende paragrafen werden enige consequenties van het geven van patiëntenvoorlichting op macro- en microniveau besproken, terwijl daarna enige aspecten van reclamemaken aan de orde kwamen. Met name ging het daar om de voorlichtingsvraag of tandheelkunde als handel of als zorg zou moeten worden beschouwd. In de laatste paragraaf is ingegaan op de wederzijdse verantwoordelijkheden van tandartsen en patiënten in de informatieverstrekking door de tandarts en bij het nemen van beslissingen door patiënten. Daarbij is met nadruk gewezen op het belang van de vertrouwensrelatie tussen patiënt en tandarts. Het vertrouwen van de patiënt in de behandelend tandarts is daarom ook uitgangspunt voor het geven van voorlichting aan patiënten.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
13 Ethiek en patiëntenvoorlichting: enkele kanttekeningen
Auteurs
prof. dr. M.A.J. Eijkman
drs. M.P.M.A. Duyx
dr. A.Ph. Visser
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9509-5_13