Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Eenzaamheid, een complex begrip

Auteur: Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: Eenzaamheid bij jeugdigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Eenzaamheid is –evenals pesten – een jarenlang onderschat en onderbelicht probleem. Niet alleen bij ouderen, maar vooral bij jeugdigen. Eenzame jeugdigen gaan gebukt onder een gebrek aan zinvolle relaties met anderen. Zij voelen zich niet (meer) verbonden met anderen en lijden onder emoties als verdriet, somberheid, boosheid en achterdocht. Er bestaan diverse vormen van eenzaamheid. Het bekendste onderscheid is dat tussen emotionele en sociale eenzaamheid. Eenzaamheid kan zich al voordoen op jonge leeftijd.
Literatuur
go back to reference Durkheim, E. (1897). Le suicide, étude de sociologie. Paris: Felix Alcan. Durkheim, E. (1897). Le suicide, étude de sociologie. Paris: Felix Alcan.
go back to reference Galanaki, E. (2004a). Are children able to distinguish among the concepts of aloneness, loneliness, and solitude? International Journal of Behavioral Development, 28, 435–443. CrossRef Galanaki, E. (2004a). Are children able to distinguish among the concepts of aloneness, loneliness, and solitude? International Journal of Behavioral Development, 28, 435–443. CrossRef
go back to reference Galanaki, E. (2004b). Teachers and loneliness: The children’s perspective. School Psychology International, 25, 92–105. CrossRef Galanaki, E. (2004b). Teachers and loneliness: The children’s perspective. School Psychology International, 25, 92–105. CrossRef
go back to reference Galanaki, E., & Vassilopoulou, H. D. (2007). Teachers and children’s loneliness: A review of the literature and educational implications. European Journal of Psychology and Education, 22(4), 455–475. CrossRef Galanaki, E., & Vassilopoulou, H. D. (2007). Teachers and children’s loneliness: A review of the literature and educational implications. European Journal of Psychology and Education, 22(4), 455–475. CrossRef
go back to reference Gotesky, R. (1965). Aloneness, loneliness and solitude. In J. M. Edie (Red.), An invitation in social isolation. Chicago: Quadrangle Books. Gotesky, R. (1965). Aloneness, loneliness and solitude. In J. M. Edie (Red.), An invitation in social isolation. Chicago: Quadrangle Books.
go back to reference Maes, M. (2016). Loneliness in adolescence. Leuven: Dissertatie Katholieke Univsersiteit. Maes, M. (2016). Loneliness in adolescence. Leuven: Dissertatie Katholieke Univsersiteit.
go back to reference Mahon, N., Yarcheski, A., & Yarcheski, T. J. (2011). Stress, hope and loneliness in young adolescents. Psychological Reports, 108, 919–922. CrossRefPubMed Mahon, N., Yarcheski, A., & Yarcheski, T. J. (2011). Stress, hope and loneliness in young adolescents. Psychological Reports, 108, 919–922. CrossRefPubMed
go back to reference Perlman, D., & Peplau, L. A. (1982). Loneliness. New York: John Wiley & Sons. Perlman, D., & Peplau, L. A. (1982). Loneliness. New York: John Wiley & Sons.
go back to reference Weiss, R. S. (1973). Loneliness: The experience of emotional and social isolation. Cambridge, Mass: MIT Press. Weiss, R. S. (1973). Loneliness: The experience of emotional and social isolation. Cambridge, Mass: MIT Press.
go back to reference Yalom, L. D. (1980). Existential psychotherapy. New York: Basic Books. Yalom, L. D. (1980). Existential psychotherapy. New York: Basic Books.
Metagegevens
Titel
Eenzaamheid, een complex begrip
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1953-4_1