Gepubliceerd in:
01-06-2011 | redactioneel
Doe mij maar een oplossingsgerichte bedrijfsarts?
Auteur:
Rob Hoedeman
Gepubliceerd in:
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde
|
Uitgave 6/2011
Log in om toegang te krijgen
Extract
Er is een nieuwe trend die voor de bedrijfsarts zowel een bedreiging als een kans kan worden. Via een arbocoördinator kreeg ik de tip om het boekje van Marleen Teunis te lezen: Werken, iedereen wordt er beter van (Kluwer, 2010).Het bleek te gaan over oplossingsgericht verzuimmanagement. De uitgangspunten zijn tweeërlei. Vanuit haar projectervaringen met triage bij huisartsen, stelt Teunis (trainer en organisatieadviseur) als eerste dat vrijwel elke verzuimende werknemer mobiel genoeg is om naar de leidinggevende te komen voor gesprek. Bij koorts kan dit één of twee dagen later. Na een gesprek kan vaak betermelding of passend werk ingepland worden. Deze stappen zijn in een protocol vervat. Tweede uitgangspunt is dat alle ernstigere problemen oplosbaar zijn en dat te veel ingaan op oorzaken en beperkingen meestal ‘problematiserend’ is. Daar waar de insteek van de werknemer verschilt van die van de leidinggevende, is er meestal toch een overstijgende oplossing te vinden. Ook als de werknemer iets wil wat de leidinggevende niet kan toestaan, dient er wel begrip te zijn bij de leidinggevende voor het probleem van de werknemer en respect voor diens intenties. …