01-07-2011
Disease-mongering, ziekten in de aanbieding?
Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 6/2011
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
De grenzen tussen gezondheid en ziekte vervagen. Leefstijlgerelateerde aandoeningen, psychisch (on)welbevinden, preventieve geneeskunde en steeds striktere parameters voor lichamelijke gezondheid maken dat de populatie te behandelen Nederlanders steeds groter wordt. Dit is niet alleen een cultureel verschijnsel, maar ook een commercieel fenomeen dat actief bevorderd wordt door ‘disease-mongering’, gericht op zowel (huis)artsen als (potentiële) patiënten. In dit artikel leggen wij aan de hand van voorbeelden uit hoe dat werkt. Disease-mongering, een combinatie van de begrippen ‘disease awareness’ (ziektebewustzijn) en ‘fear mongering’ (bangmakerij), heeft onnodige en vaak onverantwoorde medicalisering tot gevolg. Om die medicalisering terug te dringen is het belangrijk dat zorgverleners begrijpen hoe de beïnvloeding door disease-mongers werkt. Belangrijk is ook dat zij bereid en in staat zijn om open over zulke ‘ingestoken’ informatie te communiceren, in de spreekkamer én met collega-zorgverleners.