Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 8/2004

01-08-2004 | Voor de praktijk

Dilemma voor de bedrijfsarts: Verzoek om een andere bedrijfsarts, patiëntenrecht of pressiemiddel?

Auteurs: M. J. Kelder, A. N. H. Weel, T. S. Oeij, M. H. G. Wouts

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 8/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Martin Pietershoven is nu drie jaar bedrijfsarts van Allserv, een ICT-bedrijf met 120 medewerkers. Eén van zijn cliënten is de 48-jarige heer van Amerongen, die al vijftien jaar als boekhouder bij Allserv werkzaam is. Het functioneren van Van Amerongen is al jarenlang problematisch. Hij staat bekend als een zeer precieze, nauwkeurige en rechtlijnige medewerker. Deze eigenschappen maken hem bij uitstek geschikt voor het vak van boekhouder, maar zijn tegelijkertijd ook de oorzaak van de problemen. In zijn ogen mag aan regels en rechten in geen enkele omstandigheid worden getornd. Als Van Amerongen het gevoel heeft dat zijn rechten worden aangetast, leidt dit steevast tot problemen en hoog oplopende conflicten, waarbij de andere partij geen goed meer kan doen.
Literatuur
go back to reference Weel ANH, Kelder MJ, Plomp HN. Dilemma voor de bedrijfsarts: buigen of barsten? Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2000; 8: 305-307. Weel ANH, Kelder MJ, Plomp HN. Dilemma voor de bedrijfsarts: buigen of barsten? Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2000; 8: 305-307.
go back to reference Beroepscode voor bedrijfsartsen, oktober 1989. Eindhoven: NVAB, 1989. Beroepscode voor bedrijfsartsen, oktober 1989. Eindhoven: NVAB, 1989.
go back to reference Haes JCJM de, Hoos AM, Everdingen JJE van (red.). Communiceren met patiënten. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 1999, ISBN 90 352 2034 X. Haes JCJM de, Hoos AM, Everdingen JJE van (red.). Communiceren met patiënten. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 1999, ISBN 90 352 2034 X.
Metagegevens
Titel
Dilemma voor de bedrijfsarts: Verzoek om een andere bedrijfsarts, patiëntenrecht of pressiemiddel?
Auteurs
M. J. Kelder
A. N. H. Weel
T. S. Oeij
M. H. G. Wouts
Publicatiedatum
01-08-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 8/2004
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03074055

Andere artikelen Uitgave 8/2004

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 8/2004 Naar de uitgave

Talmapenning 2003 / 2004

Juryrapport Talmapenning 2003