Skip to main content
Top

2022 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Diagnostiek

Auteurs : Jannelien Wieland, Erica Aldenkamp, Drs. Annemarie van den Brink

Gepubliceerd in: Behandeling van patiënten met een laag IQ in de GGZ

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de GGZ wordt veel gebruikgemaakt van het biopsychosociaal model om klachten van patiënten te begrijpen tegen de achtergrond van de context, de ontwikkeling en de impact ervan op het functioneren. De zwakbegaafdheid geeft aan alle facetten van het biopsychosociaal model een eigen kleur. De multidimensionele blik helpt om de verschillende elementen van dit model en hun samenhang in kaart te brengen. In dit hoofdstuk beschrijven we wat dit concreet betekent voor de klachteninventarisatie, de aanvullende diagnostiek, de beschrijvende diagnose, de classificatie en het adviesgesprek bij patiënten met zwakbegaafdheid. Aan het slot van dit hoofdstuk maakt u kennis met twee patiënten en leest u hoe bij hen respectievelijk het psychiatrisch onderzoek en het toepassen van de multidimensionele blik is verlopen. De belangrijkste boodschap van dit hoofdstuk is dat uw aanpak en benadering niet wezenlijk verschillen van hetgeen u gewend bent bij uw patiënten met een gemiddelde intelligentie.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Metagegevens
Titel
Diagnostiek
Auteurs
Jannelien Wieland
Erica Aldenkamp
Drs. Annemarie van den Brink
Copyright
2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2723-2_4