Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2004

01-03-2004 | Artikelen

Diagnostiek van NLD bij kinderen

Auteurs: Frank Ruiters, Roy de Vos

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Nonverbal learning disability, afgekort NLD, is in opkomst als diagnostische categorie. Net zoals aandacht in de media voor dyslexie, ADHD en PDD leidde tot een nog altijd voortdurende discussie over de criteria, prevalentie en mogelijke behandeling, en tot betere signalering, spreken ouders en hulpverleners nu ook over deze non-verbale leerstoornis. Om begripsverwarring en verkeerde diagnoses te voorkomen, is het nog wel nodig dat over deze classificatie meer consistentie ontstaat door eenduidige definiëring en afbakening van andere begrippen. In dit artikel geven we een overzicht van de laatste stand van zaken over het begrip NLD, de criteria voor classificatie van NLD en een aantal suggesties voor behandeling.
Literatuur
go back to reference Brownell, H., Griffin, R., Winner, E., Frieman, O. & Happé, F. (2000). Cerebral lateralization and theory of mind, In: Baron-Cohen, S., Tager-Flusberg, H. & Cohen, D.J. (Red.), Understanding other minds: Perspectives from developmental cognitieve neuroscience. Brownell, H., Griffin, R., Winner, E., Frieman, O. & Happé, F. (2000). Cerebral lateralization and theory of mind, In: Baron-Cohen, S., Tager-Flusberg, H. & Cohen, D.J. (Red.), Understanding other minds: Perspectives from developmental cognitieve neuroscience.
go back to reference Danckaerts, M. (2001). NLD: een (minder) valide concept? Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie Themanummer 2/3 september 2001, 114-118. Danckaerts, M. (2001). NLD: een (minder) valide concept? Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie Themanummer 2/3 september 2001, 114-118.
go back to reference Ellis, H.D., Ellis, D.M. & Fraser, W. (1994). A preliminary study of the right hemisphere cognitive deficits and impaired social judgements among young people with Asperger Syndrome. European Child Adolescent Psychiatry, 3, 255-266. Ellis, H.D., Ellis, D.M. & Fraser, W. (1994). A preliminary study of the right hemisphere cognitive deficits and impaired social judgements among young people with Asperger Syndrome. European Child Adolescent Psychiatry, 3, 255-266.
go back to reference Hellemans, H.(1995). NLD: Nonverbal Learning Disabilities. Seminarium 11 maart 1995. Dienst Kinderen Jeugdpsychiatrie. Hellemans, H.(1995). NLD: Nonverbal Learning Disabilities. Seminarium 11 maart 1995. Dienst Kinderen Jeugdpsychiatrie.
go back to reference Molenaar-Klumper, M. (2001). NLD: signaleren, diagnosticeren en behandelen in de onderwijssetting. Lisse: Swets & Zeitlinger. Molenaar-Klumper, M. (2001). NLD: signaleren, diagnosticeren en behandelen in de onderwijssetting. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Paternotte, A. (2000). Hoe denkt u over NLD? In: Balans Belang, januari. Paternotte, A. (2000). Hoe denkt u over NLD? In: Balans Belang, januari.
go back to reference Rourke, B.P. (1989). Nonverbal learning disabilities: the syndromen and the model. New York: The Guilford Press. Rourke, B.P. (1989). Nonverbal learning disabilities: the syndromen and the model. New York: The Guilford Press.
go back to reference Rourke, B.P.(1995). Introduction: the NLD syndrome and the white matter model. In: Rourke, B.P. & Byron P. Syndrome of nonverbal learning disabilities: Neurodevelopmental manifestations. New York: The Guilford Press. Rourke, B.P.(1995). Introduction: the NLD syndrome and the white matter model. In: Rourke, B.P. & Byron P. Syndrome of nonverbal learning disabilities: Neurodevelopmental manifestations. New York: The Guilford Press.
go back to reference Rumsey, J.M. (1992). Neuropsychological studies of high-level autism. In: Schopler, E. & Mesibov, G.B. High-functioning individuals with autism. New York/London: Plenum Press. Rumsey, J.M. (1992). Neuropsychological studies of high-level autism. In: Schopler, E. & Mesibov, G.B. High-functioning individuals with autism. New York/London: Plenum Press.
go back to reference Shields, J., Varley, R., Broks, P. & Simpson, A. (1996). Hemispheric function in developmental language disorders and high-level autism. Develomental Medicine and Child Neurology, 38, 473-486. Shields, J., Varley, R., Broks, P. & Simpson, A. (1996). Hemispheric function in developmental language disorders and high-level autism. Develomental Medicine and Child Neurology, 38, 473-486.
go back to reference Serlier-van den Berg, A.M.H.L. & Schaaik, N. (2002). In: Serlier-van den Berg, A.H.M.L. Development and Validation of the Dutch Nonverbal Learning Disabilities Scale and Dutch Preschool Nonverbal Learning Disabilities Scale. Universiteitsdrukkerij KUB, Tilburg. Serlier-van den Berg, A.M.H.L. & Schaaik, N. (2002). In: Serlier-van den Berg, A.H.M.L. Development and Validation of the Dutch Nonverbal Learning Disabilities Scale and Dutch Preschool Nonverbal Learning Disabilities Scale. Universiteitsdrukkerij KUB, Tilburg.
go back to reference Sonneville, L.M.J.de (1999). Amsterdam Neuropsychological Tasks: a computer-aided assessment program. In: Brinker, B.P.L.M.den, Beek, P.J., Brand, A.N., Maarse, M.J. & Mulder, L.J.M. (Red.), Cognitive ergonomics, clinical assessment and computer-assisted learning: Computers in Psychology, Vol 6. Lisse, Swets & Zeitlinger, ISBN 9026515537, blz. 187-203. Sonneville, L.M.J.de (1999). Amsterdam Neuropsychological Tasks: a computer-aided assessment program. In: Brinker, B.P.L.M.den, Beek, P.J., Brand, A.N., Maarse, M.J. & Mulder, L.J.M. (Red.), Cognitive ergonomics, clinical assessment and computer-assisted learning: Computers in Psychology, Vol 6. Lisse, Swets & Zeitlinger, ISBN 9026515537, blz. 187-203.
go back to reference Timmerman, K. & Schoot, D.van der (2000). Kinderen met ruimtelijke-visuele problemen, een berenaanpak. Amersfoort: Acco. Timmerman, K. & Schoot, D.van der (2000). Kinderen met ruimtelijke-visuele problemen, een berenaanpak. Amersfoort: Acco.
go back to reference Verté, S., Roeyers, H., Compernol, S., Rogiers, E., Hellemans, H. & Bachot, J. (2001). Onderzoek naar het NLD-profiel bij kinderen met autisme en het syndroom van Asperger. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie Themanummer 2/3 september 2001, 90-108. Verté, S., Roeyers, H., Compernol, S., Rogiers, E., Hellemans, H. & Bachot, J. (2001). Onderzoek naar het NLD-profiel bij kinderen met autisme en het syndroom van Asperger. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie Themanummer 2/3 september 2001, 90-108.
go back to reference Vermeulen, P. (2001). NLD: oude wijn in nieuwe zakken? Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie. Themanummer 2/3 september 2001, 118-123. Vermeulen, P. (2001). NLD: oude wijn in nieuwe zakken? Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie. Themanummer 2/3 september 2001, 118-123.
go back to reference Vieijra, J., König, C.E., Gardien, C.J. & Vries, M. de (1994) PINOK: neuropsychologisch onderzoek bij kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Vieijra, J., König, C.E., Gardien, C.J. & Vries, M. de (1994) PINOK: neuropsychologisch onderzoek bij kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Metagegevens
Titel
Diagnostiek van NLD bij kinderen
Auteurs
Frank Ruiters
Roy de Vos
Publicatiedatum
01-03-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2004
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059530

Andere artikelen Uitgave 1/2004

Kind & Adolescent Praktijk 1/2004 Naar de uitgave

Ten geleide

Ten geleide