Vorig jaar in opkomst en inmiddels een trend in tandartsland: grote praktijkketens van soms wel 46 vestigingen resorterend onder één noemer. Efficiency gegarandeerd, maar is er ook genoeg aandacht voor de patiënt? 'Ja, juist!' zeggen de directeuren van de ketens. 'Dat valt nog te bezien', zegt een onafhankelijke onderzoeker.
Geen keurslijf
Enkele weken geleden weer een persbericht in de mailbox van alweer een nieuwe praktijkketen. Ditmaal betreft het Freshtandartsen (aan inventieve dentale namen geen gebrek, zoals Dentconnect, Ivory&Ivory, Kies Mondzorg...). Freshtandartsen zegt te kiezen voor complete en optimale mondzorg, tot zover niets nieuws onder de zon, daar streeft immers elke tandartspraktijk(keten) naar.
Waarmee profileert die nieuwe keten zich? Voormalig oprichter en directeur van Elyssee Dental en nu bevlogen directeur van Freshtandartsen in Haarlem, Koen Clement: 'Vertrouwen en loyaliteit groeien naarmate de tandarts de patiënt langer aan zich weet te binden. Vanuit deze visie is de nieuwe keten Freshtandartsen eind vorig jaar tot de dentale markt toegetreden.' Is dat geen contradictio in terminis, kleinschalig vertrouwensdenken versus groot managementdenken? 'Nee', aldus Clement: 'de keten is geen keurslijf, elke praktijk behoudt zijn eigen naam, toon en uitstraling.'
Kosten-baten analyse
Uit gegevens van vorig jaar (onderzoek '123tandartsen') bleek dat 4,7% van de ongeveer 5500 tandartspraktijken aangesloten is bij een keten; in Limburg zelfs 9,1 %. Met als grootste vijf Dentconnect, met 46, Samenwerkende Tandartsen met 33, Ivory&Ivory met 21, Dental Clinics met 19 en Kies Mondzorg met 17 vestigingen.
Dentconnect telt 46 vestigingen, 450 medewerkers op het hoofdkantoor in Oosterhout en nog eens 35 medewerkers voor de administratie en marketing. Genoemde cijfers zullen inmiddels alweer hoger zijn, want Dentconnect zegt elke dag aanbieders te krijgen en gemiddeld 1 tandartspraktijk per maand te kopen van veelal vrouwelijke tandartsen, omdat 'juist zij vaak geen zin hebben in het ondernemerschap, zij werken liever van 8 tot 5 in loondienst.' Op deze manier kunnen zij zich inderdaad volledig op hun vakgebied richten, zonder zich bezig te hoeven houden met alle administratieve rompslomp er omheen. Niet alleen de vrouwelijke tandartsen ervaren deze nieuwe vorm van praktijkvoering als een opluchting, getuige de vele praktijken die zich inmiddels bij een keten aangesloten hebben. Voor hen wordt de patiënten- en personeelsadministratie, het contact met de verzekeraars, de inkoop en marketing centraal geregeld, daar heeft de tandarts geen omkijken meer naar.
Desondanks is Kune Burgers van ' Tandarts Vergelijken' (onafhankelijk onderzoeker naar het fenomeen praktijkketens), sceptisch, de ketens zouden de markt agressief benaderen: 'Ze gaan op zoek naar de pareltjes onder de praktijken en werken volgens een kosten-baten analyse.' In die optiek lijkt de tandarts een makkelijke prooi voor al die ondernemers die hier wel brood in zien, een opvatting die door Clement ontkent wordt: 'Het gaat ons niet om het snelle geld, wij zijn juist bezig met een zorgvuldige opbouw. Op dit moment zijn 5 tandarts-praktijken aan gesloten bij Freshtandartsen, in een periode van 3 jaar wordt dat geleidelijk uitgebouwd tot 20, verspreid door het hele land, met minimaal 6500 patiënten per praktijk. Met die groote kunnen alle disciplines en orthodontie op efficiente wijze worden aangeboden.'
Voordeel van de twijfel
Wordt de patiënt nu een nummer, of krijgt hij/zij juist meer aandacht? Een groot voordeel is dat de patiënten meteen terecht kunnen, mede vanwege de ruimere openingstijden. Er wordt snel en efficiënt gewerkt volgens een meerstoelenconcept, waarbij de tandarts de spil is en assistenten en mondhygiënisten waar mogelijk werk overnemen. Daarbij behoudt de patiënt de eigen tandarts en daarmee de vertrouwensrelatie.
Zo bezien varen zowel patiënt, tandarts als investeerders wel bij die nieuwe aanpak. Maar de praktijk zal in de meest letterlijke zin van het woord moeten uitwijzen of het de ketens op den duur niet vergaat als de warenhuizen, die eenmaal in handen van investeerders, speelbal werden van dubieuze verkoopstrategieën en nu alles op alles moeten zetten om het hoofd boven water te houden. Het antwoord ligt in de toekomst besloten. Gezien het feit dat de ketens groeien als kool, voorzien zij in de behoefte van tandartsen, die het nieuwe concept het voordeel van de twijfel geven.
Bronnen: persberichten Freshtandartsen, 123tandartsen, Trouw, Het Parool.