Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 8/2016

01-08-2016 | Signaal

De webagenda: speelruimte om toegankelijkheid van de praktijk te verhogen

Auteurs: dr. Claudia Van der Heijde, Astrid Konijn, Peter Vonk, dr. Frans Meijman

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 8/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Steeds meer huisartsenpraktijken in Nederland (27%) hebben een webagenda als onderdeel van hun e-healthaanbod om een effectievere en efficiëntere zorg te leveren.1,2 Een webagenda kan de toegankelijkheid van de huisartsenpraktijk verbeteren,3 maar wordt nog weinig gebruikt.4-6 Mogelijke voordelen zijn: afname van no-shows, betere telefonische bereikbaarheid van de praktijk en meer keuzevrijheid en tijdsbesparing voor de patiënt. Doktersassistentes kunnen tijd besteden aan andere taken. Er zijn ook nadelen: het triageproces kan er onder lijden, de privacy en veiligheid van de data is een zorg en het kost tijd en geld om een webagenda te ontwikkelen en implementeren.
Literatuur
1.
go back to reference Bashshur R, Shannon GW. History of telemedicine: evolution, context, and transformation. New York: Mary Ann Liebert, 2009. Bashshur R, Shannon GW. History of telemedicine: evolution, context, and transformation. New York: Mary Ann Liebert, 2009.
2.
go back to reference Krijgsman J, Peeters J, Burghouts A, Brabers A, De Jong J, Moll T, et al. Tussen vonk en vlam. In: Ehealth monitor 2015. Den Haag en Utrecht: Nictiz en NIVEL, 2015. Krijgsman J, Peeters J, Burghouts A, Brabers A, De Jong J, Moll T, et al. Tussen vonk en vlam. In: Ehealth monitor 2015. Den Haag en Utrecht: Nictiz en NIVEL, 2015.
3.
go back to reference Kontopantelis E, Roland M, Reeves D. Patient experience of access to primary care: identification of predictors in a national patient survey. BMC Fam Pract 2010;11:61.CrossRefPubMedPubMedCentral Kontopantelis E, Roland M, Reeves D. Patient experience of access to primary care: identification of predictors in a national patient survey. BMC Fam Pract 2010;11:61.CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
go back to reference Van Duivenboden J. Huisarts, patiënt en e-health. Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap, 2015. Van Duivenboden J. Huisarts, patiënt en e-health. Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap, 2015.
5.
go back to reference Zhang X, Yu P, Yan J. Patients’ adoption of the e-appointment scheduling service. A case study in primary healthcare. Studies in health technology and informatics 2014;204:176–81.PubMed Zhang X, Yu P, Yan J. Patients’ adoption of the e-appointment scheduling service. A case study in primary healthcare. Studies in health technology and informatics 2014;204:176–81.PubMed
6.
go back to reference Van Haastert C, Lekkerkerk T. Meldactie ‘Huisartsenzorg’ maart 2014. Utrecht: NPCF, 2014. Van Haastert C, Lekkerkerk T. Meldactie ‘Huisartsenzorg’ maart 2014. Utrecht: NPCF, 2014.
7.
go back to reference Rogers EM. Diffusion of innovations. New York: Free Press, 2003. Rogers EM. Diffusion of innovations. New York: Free Press, 2003.
8.
go back to reference Gijsbers L, Vegter F, Wallien M. Onderzoeksrapportage ‘van EPD naar PGD’. Amsterdam: Motivaction and NPCF, 2012. Gijsbers L, Vegter F, Wallien M. Onderzoeksrapportage ‘van EPD naar PGD’. Amsterdam: Motivaction and NPCF, 2012.
10.
go back to reference Santana S, Lausen B, Bujnowska-Fedak M, Chronaki C, Kummervold PE, Rasmussen J, et alOnline communication between doctors and patients in Europe: status and perspectives. J Med Internet Res 2010:12:e20.CrossRefPubMedPubMedCentral Santana S, Lausen B, Bujnowska-Fedak M, Chronaki C, Kummervold PE, Rasmussen J, et alOnline communication between doctors and patients in Europe: status and perspectives. J Med Internet Res 2010:12:e20.CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
go back to reference Zhang X, Yu P, Yan J, Spil, TAM. Using diffusion of innovation theory to understand the factors impacting patient acceptance and use of consumer e-health innovations: a case study in a primary care clinic. BMC Health Serv Res 2015;15:1–30.CrossRef Zhang X, Yu P, Yan J, Spil, TAM. Using diffusion of innovation theory to understand the factors impacting patient acceptance and use of consumer e-health innovations: a case study in a primary care clinic. BMC Health Serv Res 2015;15:1–30.CrossRef
12.
go back to reference NETQ Internet Surveys 6.7. Software for creating and assessment of internet surveys. Utrecht: NetQuestionnaires Nederland BV, 2011. NETQ Internet Surveys 6.7. Software for creating and assessment of internet surveys. Utrecht: NetQuestionnaires Nederland BV, 2011.
13.
go back to reference Flynn D, Gregory P, Makki H, Gabbay M. Expectations and experiences of eHealth in primary care: a qualitative practice-based investigation. Int J Med Inform 2009;78:588–604.CrossRefPubMed Flynn D, Gregory P, Makki H, Gabbay M. Expectations and experiences of eHealth in primary care: a qualitative practice-based investigation. Int J Med Inform 2009;78:588–604.CrossRefPubMed
14.
go back to reference Buvat J, Glasser D, Neves RC, Duarte FG, Gingell C, Moreira ED Jr. Sexual problems and associated help-seeking behaviour patterns: results of a population-based survey in France. Int J Urol 2009;16:632–8.CrossRefPubMed Buvat J, Glasser D, Neves RC, Duarte FG, Gingell C, Moreira ED Jr. Sexual problems and associated help-seeking behaviour patterns: results of a population-based survey in France. Int J Urol 2009;16:632–8.CrossRefPubMed
15.
go back to reference Tomlinson JM, Fernandes LC, Wylie KR. An e-mail and telephone helpline for sexual problems—results of a 2-year survey of men’s sexual concerns. Int J Clin Pract 2011;65:1085–91.CrossRefPubMed Tomlinson JM, Fernandes LC, Wylie KR. An e-mail and telephone helpline for sexual problems—results of a 2-year survey of men’s sexual concerns. Int J Clin Pract 2011;65:1085–91.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
De webagenda: speelruimte om toegankelijkheid van de praktijk te verhogen
Auteurs
dr. Claudia Van der Heijde
Astrid Konijn
Peter Vonk
dr. Frans Meijman
Publicatiedatum
01-08-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 8/2016
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-016-0217-7

Andere artikelen Uitgave 8/2016

Huisarts en wetenschap 8/2016 Naar de uitgave

Redactioneel

Risky business

Geschiedenis huisartsgeneeskunde

Achter de schermen: de praktijkvoering