Samenvatting
In dit hoofdstuk lees je hoe je kunt omgaan met veelvoorkomende uitdagingen in de behandeling van cliënten met een Vermijdende-persoonlijkheidsstoornis. Beschuldigende boodschappen worden vaak op indirecte, impliciete wijze gecommuniceerd. Door die impliciete boodschappen eerst te expliciteren kun je vervolgens de cliënt helpen deze beschuldigende aannames kritisch te onderzoeken en bij te stellen. Je cliënt met een Vermijdende-persoonlijkheidsstoornis kan leren haar eigen behoeften beter te onderkennen door zichzelf regelmatig de vraag te stellen ‘Waar heb IK NU zin in/behoefte aan?’ Door deze vraag wordt de aandacht verlegd van de vermeende kritiek of het lijden van anderen naar de eigen behoeften en leert je cliënt die behoeften te valideren. Ten slotte wordt uitgelegd hoe belangrijk het is om empathisch te confronteren wanneer de Vermijdende Beschermer te actief blijft. Het confronteren van cliënten die zich al sterk tekort voelen schieten kan bij de therapeut tot schema-activatie leiden. Het is belangrijk dat je weet hoe je tijdens een empathische confrontatie zowel je eigen schema-activatie als die van de cliënt kunt hanteren.