Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. De school

Auteur : Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: De sociale ontwikkeling van het schoolkind

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een school is niet alleen van belang voor de cognitieve ontwikkeling, maar heeft ook grote invloed op de sociale ontwikkeling. Kinderen brengen dagelijks niet alleen veel tijd door met leeftijdgenoten en leerkrachten om te leren, maar ook om elkaar te ontmoeten en te leren kennen. Het maakt veel uit hoe de relaties zijn met klasgenoten en leerkrachten. Ook draagt een klasklimaat waarin leerlingen zich thuis voelen, persoonlijke ervaringen uitwisselen, goed met elkaar en met de leerkracht kunnen opschieten bij in de sociale ontwikkeling van kinderen. Verder doet het schooltype ertoe. Scholen waarin leerlingen niet alleen als een cijfer worden gezien, waar respect is voor hen, naar hen wordt geluisterd, waar mogelijk wordt overlegd en waar zo weinig mogelijk wordt gestraft, bevorderen ook de sociale ontwikkeling van kinderen.
Metagegevens
Titel
De school
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2232-9_3