Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 1/2002

01-01-2002 | Beschouwing

De schoen wringt, maar waar?consultvoering huisartsopleiding onderwijs

Discrepanties tussen het trainen, evalueren en praktiseren van consultvoeringsvaardigheden

Auteurs: Sandra van Dulmen, Jozien Bensing, Irma Kruijver

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 1/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Recent gepubliceerd onderzoek naar consultvoeringsvaardigheden van huisartsen wekt de indruk dat het onderwijs weinig vruchten afwerpt. Het is de vraag of de gebruikte onderzoeksmethoden wel meten wat ze moeten meten. Nadere analyse van de literatuur op dit terrein laat onder meer zien dat de communicatie tussen arts en patiënt afhangt van de doelstellingen die op een bepaald moment in een consult worden nagestreefd. Daarnaast dragen ook kenmerken van de patiënt en de gepresenteerde problematiek er toe bij dat niet alle gesprekstechnieken in elk consult kunnen worden teruggezien. Een betrouwbaar beeld van de vaardigheden van een huisarts kan zodoende pas worden verkregen wanneer voor elke fase in een consult gespreksdoelen met daaraan gekoppelde consultvoeringsvaardigheden geformuleerd worden en wanneer bovendien per huisarts een groter aantal consulten bestudeerd wordt.
Literatuur
go back to reference Tan LHC, Kramer AWM, Jansen JJM, Düsman H. Landelijke evaluatie van de driejarige huisartsopleiding; de ontwikkeling van de competentie van huisarts-in-opleiding. Huisarts Wet 2000;43:415-9. Tan LHC, Kramer AWM, Jansen JJM, Düsman H. Landelijke evaluatie van de driejarige huisartsopleiding; de ontwikkeling van de competentie van huisarts-in-opleiding. Huisarts Wet 2000;43:415-9.
go back to reference Bügel PC, Meyboom-de Jong B, Roordink MH, Van de Ven NJAM, Groenier KH. Geruststellen in de huisartspraktijk. Video-opnamen van spreekuren. Huisarts Wet 2000;43:559-62. Bügel PC, Meyboom-de Jong B, Roordink MH, Van de Ven NJAM, Groenier KH. Geruststellen in de huisartspraktijk. Video-opnamen van spreekuren. Huisarts Wet 2000;43:559-62.
go back to reference Malsch M, Blaauwbroek H. Tijd voor patiënten. Utrecht: Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie, 1993. Malsch M, Blaauwbroek H. Tijd voor patiënten. Utrecht: Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie, 1993.
go back to reference Patterson F, Ferguson E, Lane P, Farrell K, Martlew J, Wells A. A competency model for general practice: implications for selection, training, and development. Br J Gen Pract 2000;50:188-93.PubMed Patterson F, Ferguson E, Lane P, Farrell K, Martlew J, Wells A. A competency model for general practice: implications for selection, training, and development. Br J Gen Pract 2000;50:188-93.PubMed
go back to reference Lens P, Van der Wal G. Een onderzoek naar dysfunctioneren van specialisten. Ned Tijdschr Geneeskd 1994;138:1127-31.PubMed Lens P, Van der Wal G. Een onderzoek naar dysfunctioneren van specialisten. Ned Tijdschr Geneeskd 1994;138:1127-31.PubMed
go back to reference Andela M. Onderzoeksverslag enquête patiëntenrechten. Den Haag: Consumentenbond, 1995. Andela M. Onderzoeksverslag enquête patiëntenrechten. Den Haag: Consumentenbond, 1995.
go back to reference Terluin M, Andeweg ME, Boendermaker PM, Pols J. De structuur van een consult- onderwijs en praktijk. Huisarts Wet 2000;43:563-5. Terluin M, Andeweg ME, Boendermaker PM, Pols J. De structuur van een consult- onderwijs en praktijk. Huisarts Wet 2000;43:563-5.
go back to reference Winefield HR, Murrell TGC, Clifford JV, Farmer EA. The usefulness of distinguishing different types of general practice consultation, or are needed skills always the same. Fam Pract 1995;12:402-7.CrossRefPubMed Winefield HR, Murrell TGC, Clifford JV, Farmer EA. The usefulness of distinguishing different types of general practice consultation, or are needed skills always the same. Fam Pract 1995;12:402-7.CrossRefPubMed
go back to reference Van Dulmen AM, Bensing JM. Contextwerking in de geneeskunde; een programmeringsstudie. Den Haag: RGO, 2000. Van Dulmen AM, Bensing JM. Contextwerking in de geneeskunde; een programmeringsstudie. Den Haag: RGO, 2000.
go back to reference Van Dulmen AM. De helende werking van het arts-patiëntcontact. Huisarts Wet 2001;44:490-4.CrossRef Van Dulmen AM. De helende werking van het arts-patiëntcontact. Huisarts Wet 2001;44:490-4.CrossRef
go back to reference Bensing JM, Van den Brink-Muinen A, De Bakker D. Gender differences in practice style: a Dutch study of general practitioners. Med Care 1993;31:219-29.CrossRefPubMed Bensing JM, Van den Brink-Muinen A, De Bakker D. Gender differences in practice style: a Dutch study of general practitioners. Med Care 1993;31:219-29.CrossRefPubMed
go back to reference Ram P, Grol R, Rethans JJ, Van der Vleuten C. Videotoetsing van consulten van huisartsen in eigen praktijk. Een onderzoek naar validiteit, betrouwbaarheid en haalbaarheid. Huisarts Wet 2000;42:439-45. Ram P, Grol R, Rethans JJ, Van der Vleuten C. Videotoetsing van consulten van huisartsen in eigen praktijk. Een onderzoek naar validiteit, betrouwbaarheid en haalbaarheid. Huisarts Wet 2000;42:439-45.
go back to reference Hulsman RL, Ros WJG, Winnubst JAM, Bensing JM. Teaching clinically experienced physicians communication skills. A review of evaluation studies. Med Educ 1999;33:655-68.CrossRefPubMed Hulsman RL, Ros WJG, Winnubst JAM, Bensing JM. Teaching clinically experienced physicians communication skills. A review of evaluation studies. Med Educ 1999;33:655-68.CrossRefPubMed
go back to reference Ten Cate Th J. Valide Medisch Onderwijs [oratie]. Utrecht, Universiteit Utrecht, 1999. Ten Cate Th J. Valide Medisch Onderwijs [oratie]. Utrecht, Universiteit Utrecht, 1999.
go back to reference Kassebaum DG, Eaglen RH. Shortcomings in the evaluation of students' clinical skills and behaviors in medical schools. Acad Med 1999;74:842-9.CrossRefPubMed Kassebaum DG, Eaglen RH. Shortcomings in the evaluation of students' clinical skills and behaviors in medical schools. Acad Med 1999;74:842-9.CrossRefPubMed
go back to reference Ten Cate Th J, De Haes JCJM. Summative assessment of medical students in the affective domain. Medical Teacher 2000;22:40-3.CrossRef Ten Cate Th J, De Haes JCJM. Summative assessment of medical students in the affective domain. Medical Teacher 2000;22:40-3.CrossRef
go back to reference Ram P, Van der Vleuten C, Rethans JJ, Grol R, Aretz K. Assessment of practicing family physicians: comparison of observation in a multiple-station examination using standardized patients with observation of consultations in daily practice. Acad Med 1999;74:62-9.CrossRefPubMed Ram P, Van der Vleuten C, Rethans JJ, Grol R, Aretz K. Assessment of practicing family physicians: comparison of observation in a multiple-station examination using standardized patients with observation of consultations in daily practice. Acad Med 1999;74:62-9.CrossRefPubMed
go back to reference Van Dulmen AM, Holl RA. Effects of continuing pediatric education in interpersonal communication skills. Eur J Pediatr 2000;159:489-95.CrossRefPubMed Van Dulmen AM, Holl RA. Effects of continuing pediatric education in interpersonal communication skills. Eur J Pediatr 2000;159:489-95.CrossRefPubMed
go back to reference Van Dulmen AM, Van Weert JCM. Effects of gynaecological education on interpersonal communication skills. Brit J Obstet Gynaecol 2001;108:485-91.CrossRef Van Dulmen AM, Van Weert JCM. Effects of gynaecological education on interpersonal communication skills. Brit J Obstet Gynaecol 2001;108:485-91.CrossRef
go back to reference Brown JB, Hogg W, Delva D, Nanchoff-Glatt M, Moore L. Peer consultation reflection exercise. Can Fam Physician 1999;45:1509-15.PubMed Brown JB, Hogg W, Delva D, Nanchoff-Glatt M, Moore L. Peer consultation reflection exercise. Can Fam Physician 1999;45:1509-15.PubMed
go back to reference Hulsman RL. Communication skills of medical specialists in oncology. Development and evaluation of a computer assisted instruction program [proefschrift]. Utrecht: Universiteit Utrecht/NIVEL, 1998. Hulsman RL. Communication skills of medical specialists in oncology. Development and evaluation of a computer assisted instruction program [proefschrift]. Utrecht: Universiteit Utrecht/NIVEL, 1998.
go back to reference Kruijver IPM, Kerkstra A, Francke AL, Bensing JM, Van de Wiel HBM. Evaluation of communication training programs in nursing care: a review of the literature. Patient Educ Couns 2000;39:129-45.CrossRefPubMed Kruijver IPM, Kerkstra A, Francke AL, Bensing JM, Van de Wiel HBM. Evaluation of communication training programs in nursing care: a review of the literature. Patient Educ Couns 2000;39:129-45.CrossRefPubMed
go back to reference Ford S, Fallowfield L, Lewis S. Doctor-patient interactions in oncology. Soc Sci Med 1996;42:1511-19.CrossRefPubMed Ford S, Fallowfield L, Lewis S. Doctor-patient interactions in oncology. Soc Sci Med 1996;42:1511-19.CrossRefPubMed
go back to reference Rutten GEHM, redactie. Huisarts en patiënt; richtlijnen en uitgangspunten. Utrecht: NHG, 1996. Rutten GEHM, redactie. Huisarts en patiënt; richtlijnen en uitgangspunten. Utrecht: NHG, 1996.
Metagegevens
Titel
De schoen wringt, maar waar?consultvoering huisartsopleiding onderwijs
Discrepanties tussen het trainen, evalueren en praktiseren van consultvoeringsvaardigheden
Auteurs
Sandra van Dulmen
Jozien Bensing
Irma Kruijver
Publicatiedatum
01-01-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 1/2002
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03083150

Andere artikelen Uitgave 1/2002

Huisarts en wetenschap 1/2002 Naar de uitgave