Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Skipr 10/2012

01-08-2012 | Boeken

De patiënt in de hoofdrol

Gepubliceerd in: Skipr | Uitgave 10/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

We kijken al lang niet meer op van een bedrijf dat zich onderscheidt van concurrenten door een belevenis te verkopen: van de frappuccino bij Starbucks tot de unieke ervaring bij Disneyland in Parijs of het Hard Rock Café in Amsterdam. Sinds aan het einde van de vorige eeuw de belevenisseneconomie zijn intrede deed, realiseren bedrijven en organisaties zich dat ze consumenten meer moeten bieden dan producten en diensten alleen. Zodra de welvaart in een samenleving een bepaald niveau heeft bereikt, verschuift de aandacht van goederen en diensten naar experiences, schrijven Albert Boswijk, Ed Peelen en Steven Olthof in de derde editie van Economie van experiences. Inmiddels is het scheppen van de waarde van een product, dienst of belevenis, de ‘waardecreatie’, niet meer exclusief voorbehouden aan de leverancier, maar speelt de klant, in dialoog met het bedrijf welteverstaan, de hoofdrol. Of het nu om energie, voedsel of zorg gaat, consumenten vragen zich af wat voor hen het beste is en wie daar als externe partij bij past. En mede dankzij communities op internet, krijgen consumenten ook steeds meer zeggenschap. In dit leerboek voor studenten in het hoger onderwijs beschrijven de auteurs vooral de immateriële waardecreatie in de zorg, de fi nanciële dienstverlening en de creatieve stad. De rol van materiele waarden, van goederen en diensten, neemt af en die van immateriële waarden neemt toe. Vertaald naar de zorg: ziekenhuizen zijn georganiseerd rond een zo effi ciënt mogelijk behandelingsproces. Maar dat betekent niet dat het proces zo is ingericht dat het rekening houdt met de emoties en gevoelens van de patiënt. De zorgorganisaties die erin slagen hun patiënten echt centraal te stellen, zijn in de minderheid. …
Metagegevens
Titel
De patiënt in de hoofdrol
Publicatiedatum
01-08-2012
Gepubliceerd in
Skipr / Uitgave 10/2012
Print ISSN: 1876-8695
Elektronisch ISSN: 2211-8772
DOI
https://doi.org/10.1007/s12654-012-0204-y

Andere artikelen Uitgave 10/2012

Skipr 10/2012 Naar de uitgave

Kort Bestek

Lesje luchtvaart

Kort Bestek

Leidinggeven

Kort Bestek

27