Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 1/2012

01-02-2012

De invloed van het taalstimuleringsprogramma Boekenbas op het geletterde klimaat in het gezin

Auteurs: F.C.G.M. Bunge-van Lent, R.C.M. van Steensel, P. van Dommelen, A. van Klenij-van Rossum, P.H. Verkerk, M.M. Boere-Boonekamp

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 1/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Boekenbas is een taalstimuleringsprogramma dat beoogt bij te dragen aan de geletterde ontwikkeling van jonge kinderen. Onderzoek in 1999-2005 bij een cohort pasgeborenen liet positieve effecten zien van Boekenbas op de spraaktaalontwikkeling van de kinderen op 2- en 3-jarige leeftijd. Er is een vervolgonderzoek uitgevoerd, om na te gaan of gezinnen met een kind die aan Boekenbas hadden deelgenomen op langere termijn werden gekenmerkt door meer individuele en gezamenlijke geletterde activiteiten, positievere attitudes en een groter boekenaanbod dan gezinnen die niet hadden deelgenomen. Daartoe werd in 2008 een vragenlijst over het geletterde klimaat in het gezin voorgelegd aan de ouders van de 319 deelnemers aan het oorspronkelijke onderzoek. De respons bedroeg 67%. De belangrijkste bevinding is dat de Boekenbasdeelnemers tweemaal zoveel kans hebben op te groeien in een gezin met een voor de geletterde ontwikkeling gunstig gezinsprofiel dan de deelnemers in de controlegroep.

Literatuur
  1. Buskop-Kobussen MPHM, Nijeboer-Kuperus GJ. Stimulering van de spraaktaalontwikkeling met het programma ‘Boekenbas’. Tijdschr JGZ. 2002;2:36-9.
  2. Bunge-van Lent FCGM, Kleij-van Rossum A van, Bodegom S van, Rekers-Mombarg LTM, Boere-Boonekamp MM. De invloed van Boekenbas op de spraaktaalontwikkeling van kinderen van nul tot vier jaar. Eindrapport. Leiden: TNO Kwaliteit van leven; 2006.
  3. Griffin EA, Morrison FJ. The unique contribution of home literacy environment to differences in early literacy skills. Early Child Dev Care. 1997;127/128:233-43.
  4. Steensel R van. Voor- en vroegschoolse stimuleringsactiviteiten en ontwikkeling van geletterdheid. Amsterdam: Aksant; 2006.
  5. Scarborough HS, Dobrich W. On the efficacy of reading to preschoolers. Dev Review; 1994;14:245-302.View Article
  6. Bus AG, IJzendoorn MH van, Pellegrini AD. Joint book reading makes for success in learning to read. A meta-analysis on intergenerational transmission of literacy. Rev Educ Res. 1995;65:1-21.View Article
  7. Weinberger J. A longitudinal study of children’s early literacy experiences at home and later literacy development at home and school. J Res Read. 1996;19:14-24.View Article
  8. Wood C. Parent–child pre-school activities can affect the development of literacy skills. J Res Read. 2002;25:241-58.View Article
  9. Steensel R van. Relations between socio-cultural factors, the home literacy environment and children’s literacy development in the first years of primary education. J Res Read. 2006;29:367-82.View Article
  10. Burgess SR, Hecht SA, Lonigan CJ. Relations of the home literacy environment (HLE) to the development of reading-related abilities. A one-year longitudinal study. Read Res Q. 2002;37:408-26.View Article
  11. Baker L, Scher D, Mackler K. Home and family influences on motivations for reading. Educ Psychol. 1997;32:69-82.View Article
  12. Britto PR, Brooks-Gunn J. Beyond shared book reading. Dimensions of home literacy and low-income African American preschoolers’ skills. New Dir Child Adolesc Dev. 2001;92:73-90.PubMedView Article
  13. Bunge-van Lent FCGM, Kleij van-van Rossum A, Bodegom S van, Rekers-Mombarg, LTM, Boere-Boonekamp MM. De invloed van Boekenbas op de spraaktaalontwikkeling van 0- tot 4-jarigen. Tijdschr JGZ. 2007;39:52-6.
  14. Morrow LM, Young J. A family literacy program connecting school and home. Effects on attitude, motivation, and literacy achievement. J Educ Psychol. 1997;89:736-42.View Article
  15. Bevans B, Furnish B, Ramsey A, Talsma S. Effective strategies for home-school partnerships in reading [ongepubliceerde masterthesis]. Chicago, IL: Saint Xavier University; 2001.
  16. Needlman R, Silverstein M. Pediatric interventions to support reading aloud. How good is the evidence? J Dev Behav Pediatr. 2004;25:352-63.PubMedView Article
  17. Buuren S van. Multiple imputation of discrete and continuous data by fully conditional specification. Stat Methods Med Res. 2007;16:219-42.PubMedView Article
Metagegevens
Titel
De invloed van het taalstimuleringsprogramma Boekenbas op het geletterde klimaat in het gezin
Auteurs
F.C.G.M. Bunge-van Lent
R.C.M. van Steensel
P. van Dommelen
A. van Klenij-van Rossum
P.H. Verkerk
M.M. Boere-Boonekamp
Publicatiedatum
01-02-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 1/2012
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-012-0002-3

Andere artikelen Uitgave 1/2012

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 1/2012 Naar de uitgave