Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 2/2007

01-02-2007 | Wetenschappelijke artikelen

De huisarts als poortwachter buiten kantoortijden

De poortwachtersfunctie van de huisarts binnen en buiten kantoortijden vergeleken

Auteurs: M. E. van Baar, M. C. A. Smit, A. van Schothorst, M. N. A. de Bie-de Waal, M. Meier, A. J. P. Schrijvers

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 2/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Inleiding: De huisartsenzorg buiten kantooruren is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Het doel van deze studie is inzicht te geven in de kenmerken van de poortwachtersfunctie buiten kantooruren en aan te geven waarin deze op hoofdpunten verschilt van de poortwachtersfunctie binnen kantooruren. Methoden: De gegevens over de poortwachtersfunctie van de huisarts op de huisartsenpost zijn verzameld in één week op alle huisartsenposten (n=8) en spoedeisende hulpafdelingen (SEH) (n=7) in de provincie Utrecht. Het databestand van de huisartsenposten is nader geanalyseerd en voorzien van de International Classification of Primary Care (ICPC). Resultaten: Huisartsen op de huisartsenpost zien verhoudingsgewijs minder patiënten op consult en handelen meer consulten telefonisch af dan binnen kantoortijden (38,5% vs 10,8%). Zij schrijven minder recepten voor (22,4% vs 57,4%) en verwijzen vaker (11,9% vs 4,1%). Daarnaast is er op de huisartsenpost een verschuiving van chronische naar acute aandoeningen in vergelijking met huisartsenzorg overdag. Het percentage zelfverwijzers op de SEH buiten kantooruren is hoger (53,0% vs 34,1%). Discussie: De poortwachtersfunctie van de huisarts is tweeledig. De poortwachter garandeert een laagdrempelige toegang tot de zorg en hij zorgt ook voor een hoge drempel voor dure en invasieve zorg en coördineert deze zorg. Op de huisartsenpost komt een aantal facetten van de poortwachtersfunctie, zoals toegankelijkheid, minder goed tot zijn recht. Verder onderzoek lijkt nodig om deze resultaten te bevestigen.
Literatuur
1.
go back to reference Calling all gatekeepers: this is an emergency. Lancet 1994;343(8893):305-6. Calling all gatekeepers: this is an emergency. Lancet 1994;343(8893):305-6.
2.
go back to reference Schillinger D, Bibbins-Domingo K, Vranizan K et al. Effects of primary care coordination on public hospital patients. J Gen Intern Med 2000;15:329-36. Schillinger D, Bibbins-Domingo K, Vranizan K et al. Effects of primary care coordination on public hospital patients. J Gen Intern Med 2000;15:329-36.
3.
go back to reference IJzermans DJJM, Menting S. Zorg voor acute klachten in diensturen: een oriëntatie. Bijblijven 1999;15:14-9. IJzermans DJJM, Menting S. Zorg voor acute klachten in diensturen: een oriëntatie. Bijblijven 1999;15:14-9.
4.
go back to reference Bakker DHd, Grielen SJ, Prins B. Werklastvermindering en tevredenheid patiënten. Med Contact 1999;54:1328-31. Bakker DHd, Grielen SJ, Prins B. Werklastvermindering en tevredenheid patiënten. Med Contact 1999;54:1328-31.
5.
go back to reference Giesen PHJ, Haandrikman LGR, Broens S, Schreuder JLM, Mokking HGA. Centrale huisartsenposten: wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000;43:508-10. Giesen PHJ, Haandrikman LGR, Broens S, Schreuder JLM, Mokking HGA. Centrale huisartsenposten: wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000;43:508-10.
6.
go back to reference Schee E van der, Delnoij D, Broerse A. Weinig reden tot klagen. Het oordeel van patiënten over huisartsenposten. Med Contact 2003;58:1953-6. Schee E van der, Delnoij D, Broerse A. Weinig reden tot klagen. Het oordeel van patiënten over huisartsenposten. Med Contact 2003;58:1953-6.
7.
go back to reference Van Uden CJ, Nieman FH, Voss GB et al. General practitioners’ satisfaction with and attitudes to out-of-hours services. BMC Health Serv Res 2005;5(1):27. Van Uden CJ, Nieman FH, Voss GB et al. General practitioners’ satisfaction with and attitudes to out-of-hours services. BMC Health Serv Res 2005;5(1):27.
8.
go back to reference Van Uden CJ, Ament AJ, Hobma SO, Zwietering PJ, Crebolder HF. Patient satisfaction with out-of-hours primary care in the Netherlands. BMC Health Serv Res 2005;5(1):6. Van Uden CJ, Ament AJ, Hobma SO, Zwietering PJ, Crebolder HF. Patient satisfaction with out-of-hours primary care in the Netherlands. BMC Health Serv Res 2005;5(1):6.
9.
go back to reference Wieringen AJ, IJzermans CJ, Vrakking AWGM et al. Gebruikers oordelen over een huisartsenpost. Huisarts Wet 2000;43:518-20. Wieringen AJ, IJzermans CJ, Vrakking AWGM et al. Gebruikers oordelen over een huisartsenpost. Huisarts Wet 2000;43:518-20.
10.
go back to reference Giesen P, Moll van Charante E, Janssens H, Mokking H, Grol R. Huisartsenposten: Het oordeel van de patiënt over de zorg: Onderzoek onder veertien huisartsenposten. Med Contact 2004;59:672-5. Giesen P, Moll van Charante E, Janssens H, Mokking H, Grol R. Huisartsenposten: Het oordeel van de patiënt over de zorg: Onderzoek onder veertien huisartsenposten. Med Contact 2004;59:672-5.
11.
go back to reference Afdeling Huisartsen Diensten Structuren LHV. Jaarverslag 2003. Utrecht: Vereniging Huisartsenposten Nederland, 2003. Afdeling Huisartsen Diensten Structuren LHV. Jaarverslag 2003. Utrecht: Vereniging Huisartsenposten Nederland, 2003.
12.
go back to reference Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. Acute zorg. Zoetermeer: RVZ, 2003. Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. Acute zorg. Zoetermeer: RVZ, 2003.
13.
go back to reference Franks P, Clancy CM, Nutting PA. Gatekeeping revisited--protecting patients from overtreatment. N Engl J Med 1992;327:424-9. Franks P, Clancy CM, Nutting PA. Gatekeeping revisited--protecting patients from overtreatment. N Engl J Med 1992;327:424-9.
14.
go back to reference Bosch WJ van den. Family physician and gatekeeper. Ned Tijdschr Geneeskd 1994; 138:2646-9. Bosch WJ van den. Family physician and gatekeeper. Ned Tijdschr Geneeskd 1994; 138:2646-9.
15.
go back to reference Gervas J, Perez FM, Starfield BH. Primary care, financing and gatekeeping in western Europe. Fam Pract 1994;11:307-17. Gervas J, Perez FM, Starfield BH. Primary care, financing and gatekeeping in western Europe. Fam Pract 1994;11:307-17.
16.
go back to reference Grumbach K, Selby JV, Damberg C et al. Resolving the gatekeeper conundrum: what patients value in primary care and referrals to specialists. JAMA 1999;282:261-6. Grumbach K, Selby JV, Damberg C et al. Resolving the gatekeeper conundrum: what patients value in primary care and referrals to specialists. JAMA 1999;282:261-6.
17.
go back to reference Hurley RE, Freund DA, Gage BJ. Gatekeeper effects on patterns of physician use. J Fam Pract 1991;32:167-74. Hurley RE, Freund DA, Gage BJ. Gatekeeper effects on patterns of physician use. J Fam Pract 1991;32:167-74.
18.
go back to reference Assendelft P, Timmermans A, Voorn T, Veld K in ‘t. De poortwachter moet blijven. Huisarts Wet 2003;46:46-7. Assendelft P, Timmermans A, Voorn T, Veld K in ‘t. De poortwachter moet blijven. Huisarts Wet 2003;46:46-7.
19.
go back to reference Terluin B. Weg met de poortwachter. Huisarts Wet 2003;46:127-8. Terluin B. Weg met de poortwachter. Huisarts Wet 2003;46:127-8.
20.
go back to reference Dongen A van. De poortwachter moet blijven. Huisarts Wet 2003;46:332. Dongen A van. De poortwachter moet blijven. Huisarts Wet 2003;46:332.
21.
go back to reference Willems DL, Veldhuis M. Vormen van selectie aan de poort en hun effecten. Een literatuuroverzicht. Huisarts Wet 2004;47:625-30. Willems DL, Veldhuis M. Vormen van selectie aan de poort en hun effecten. Een literatuuroverzicht. Huisarts Wet 2004;47:625-30.
22.
go back to reference Ferris TG, Chang Y, Blumenthal D, Pearson SD. Leaving gatekeeping behind--effects of opening access to specialists for adults in a health maintenance organization. N Engl J Med 2001;345:1312-7. Ferris TG, Chang Y, Blumenthal D, Pearson SD. Leaving gatekeeping behind--effects of opening access to specialists for adults in a health maintenance organization. N Engl J Med 2001;345:1312-7.
23.
go back to reference Schellevis FG, Westert GP, Bakker DH de, et al. Nog altijd poortwachter. Rol en positie huisarts opnieuw in kaart gebracht. Med Contact 2004;59:622-5. Schellevis FG, Westert GP, Bakker DH de, et al. Nog altijd poortwachter. Rol en positie huisarts opnieuw in kaart gebracht. Med Contact 2004;59:622-5.
24.
go back to reference Bie de - Waal MNA de, O YL, Schothorst A van, Schrijvers AJP. Acute Zorg in Utrecht: resultaten van een onderzoek naar de vraag, behoefte en aanbod van acute zorg in de provincie Utrecht gedurende de laatste week van april 2004. Utrecht: UMC Utrecht, 2005. Bie de - Waal MNA de, O YL, Schothorst A van, Schrijvers AJP. Acute Zorg in Utrecht: resultaten van een onderzoek naar de vraag, behoefte en aanbod van acute zorg in de provincie Utrecht gedurende de laatste week van april 2004. Utrecht: UMC Utrecht, 2005.
25.
go back to reference Murphy AW. ’Inappropriate’ attenders at accident and emergency departments. Definition, incidence and reasons for attendance. Fam Pract 1998;15:23-32. Murphy AW. ’Inappropriate’ attenders at accident and emergency departments. Definition, incidence and reasons for attendance. Fam Pract 1998;15:23-32.
26.
go back to reference Foekema H, Hendrix C. Spoed moet goed; Een onderzoek naar de spoedeisende zorg. Onderzoek TNS NIPO in opdracht NPCF. Amsterdam: NPCF, 2005. Foekema H, Hendrix C. Spoed moet goed; Een onderzoek naar de spoedeisende zorg. Onderzoek TNS NIPO in opdracht NPCF. Amsterdam: NPCF, 2005.
27.
go back to reference Giesen P, Braspenning J. Huisartsenpost: gewone klachten met acuut karakter, huisarts en wetenschap. Huisarts Wet 2004;47:177. Giesen P, Braspenning J. Huisartsenpost: gewone klachten met acuut karakter, huisarts en wetenschap. Huisarts Wet 2004;47:177.
28.
go back to reference Giesen PHJ, Mokking HGA, Ophey G et al. Hoe urgent is de gepresenteerde morbiditeit op de Centrale Huisartsenpost? Huisarts Wet 2005;48:207-10. Giesen PHJ, Mokking HGA, Ophey G et al. Hoe urgent is de gepresenteerde morbiditeit op de Centrale Huisartsenpost? Huisarts Wet 2005;48:207-10.
29.
go back to reference Leibowitz R, Day S, Dunt D. A systematic review of the effect of different models of after-hours primary medical care services on clinical outcome, medical workload, and patient and GP satisfaction. Fam Pract 2003;20:311-7. Leibowitz R, Day S, Dunt D. A systematic review of the effect of different models of after-hours primary medical care services on clinical outcome, medical workload, and patient and GP satisfaction. Fam Pract 2003;20:311-7.
30.
go back to reference Uden CJ van, Dongen AWM van, Guldemond-Hecker Y et al. Poortwachter hersteld. Med Contact 2003;58:1482-5. Uden CJ van, Dongen AWM van, Guldemond-Hecker Y et al. Poortwachter hersteld. Med Contact 2003;58:1482-5.
31.
go back to reference Meier M, Baar ME van, Schothorst A van et al. Vraag en aanbod van acute zorg in de regio Utrecht: UMC Utrecht, 2005. Meier M, Baar ME van, Schothorst A van et al. Vraag en aanbod van acute zorg in de regio Utrecht: UMC Utrecht, 2005.
32.
go back to reference Lamberts H, Wood M. International Classification of Primary Care. Oxford: Oxford University Press 1987. Lamberts H, Wood M. International Classification of Primary Care. Oxford: Oxford University Press 1987.
33.
go back to reference Cardol M, Dijk L van, Jong JD de, Bakker DH de, Westert GP. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Huisartsenzorg: wat doet de poortwachter? Utrecht/Bilthoven: NIVEL/RIVM, 2004. Cardol M, Dijk L van, Jong JD de, Bakker DH de, Westert GP. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Huisartsenzorg: wat doet de poortwachter? Utrecht/Bilthoven: NIVEL/RIVM, 2004.
34.
go back to reference Verheij RA, Jabaaij L, Abrahamse H et al. Landelijk Informatienetwerk Huisartsenzorg. Feiten en cijfers over huisartsenzorg in Nederland. Utrecht: LINH, 2004. Verheij RA, Jabaaij L, Abrahamse H et al. Landelijk Informatienetwerk Huisartsenzorg. Feiten en cijfers over huisartsenzorg in Nederland. Utrecht: LINH, 2004.
35.
go back to reference NHG. een leidraad voor triage en advies. Telefoonwijzer Utrecht: NHG, 2002. NHG. een leidraad voor triage en advies. Telefoonwijzer Utrecht: NHG, 2002.
36.
go back to reference Dale J, Green J, Reid F, Glucksman E, Higgs R. Primary care in the accident and emergency department: II. comparison of general practitioners and hospital doctors. BMJ 1995;311:427-30. Dale J, Green J, Reid F, Glucksman E, Higgs R. Primary care in the accident and emergency department: II. comparison of general practitioners and hospital doctors. BMJ 1995;311:427-30.
37.
go back to reference Murphy AW, Bury G, Plunkett PK et al. Randomised controlled trial of general practitioner versus usual medical care in an urban accident and emergency department: process, outcome, and comparative cost. BMJ 1996;312(7039):1135-42. Murphy AW, Bury G, Plunkett PK et al. Randomised controlled trial of general practitioner versus usual medical care in an urban accident and emergency department: process, outcome, and comparative cost. BMJ 1996;312(7039):1135-42.
38.
go back to reference NHG. NHG-Standpunt: De huisartsgeneeskundige inbreng in de acute ketenzorg. Utrecht: NHG, 2005 www.artsennet.nl. NHG. NHG-Standpunt: De huisartsgeneeskundige inbreng in de acute ketenzorg. Utrecht: NHG, 2005 www.artsennet.nl.
Metagegevens
Titel
De huisarts als poortwachter buiten kantoortijden
De poortwachtersfunctie van de huisarts binnen en buiten kantoortijden vergeleken
Auteurs
M. E. van Baar
M. C. A. Smit
A. van Schothorst
M. N. A. de Bie-de Waal
M. Meier
A. J. P. Schrijvers
Publicatiedatum
01-02-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 2/2007
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03078623

Andere artikelen Uitgave 2/2007

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 2/2007 Naar de uitgave