Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. De gevolgen voor kinderen van een scheiding

Auteur : Tineke van den Berg

Gepubliceerd in: Praten met kinderen en jongeren over scheiding

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een scheiding is een ingrijpende gebeurtenis en heeft gevolgen voor de korte en lange termijn. Kinderen en jongeren krijgen direct na de aankondiging van de scheiding in het dagelijks leven te maken met hun eigen proces en reageren daarop met emoties en gedrag. De veranderingen roepen veel spanning op, waar de kinderen mee om moeten gaan. Alle reacties van kinderen zijn, zeker in het begin, te beschouwen als normale reacties. Een scheiding heeft voor kinderen langdurige gevolgen en het risico bestaat dat zij emotionele en/of gedragsproblemen ontwikkelen. De meeste gezinnen hebben echter ongeveer twee tot drie jaar na de scheiding een nieuw evenwicht gevonden. De meeste kinderen en jongeren zijn dan gewend aan de nieuwe situatie en hun veerkracht heeft zich hersteld. Een van de gevolgen van een scheiding kan zijn dat kinderen deel uit gaan maken van een samengesteld gezin. Het leven in zo’n gezin stelt specifieke eisen aan een kind.
Voetnoten
1
Rechtbank Overijssel, locatie Zwolle start in mei 2018 een pilot van een jaar. Ouders geven bij het ouderschapsplan informatie over hoe het bruggesprek is verlopen en daarmee over de manier waarop zij de kinderen hebben betrokken bij het ouderschapsplan. Meer informatie hierover staat op www.​rechtspraak.​nl. De effecten van deze pilot worden (voor een deel) onderzocht door de Vrije Universiteit te Amsterdam.
 
Metagegevens
Titel
De gevolgen voor kinderen van een scheiding
Auteur
Tineke van den Berg
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1894-0_1