Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. De cliënt centraal

Auteur : Nicolien van Halem

Gepubliceerd in: Handboek EVV en GVP

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De (psychogeriatrische) cliënt centraal: effectief communiceren en vraaggericht werken zijn competenties die je hierbij nodig hebt. Dit hoofdstuk beschrijft een aantal algemene aspecten van de communicatie zoals je lichaamstaal, grondhouding, overdracht en tegenoverdracht. Deze zijn immers van invloed op de kwaliteit van de communicatie. Na de belangrijke principes voor effectieve communicatie volgt een beschrijving van een aantal specifieke communicatieve vaardigheden. De paragraaf over interculturele gespreksvoering geeft een inkijkje in de aspecten van gespreksvoering met mensen uit een andere cultuur, gevolgd door diverse praktische gespreksmodellen die je direct kunt gebruiken in je werk. Ook crisisinterventie komt aan bod.
De paragrafen daarna gaan over vraaggericht werken en dan met name de voorwaarden, de instrumenten die je hierbij kunnen ondersteunen en de mogelijke knelpunten die je tegenkomt.
Er is specifieke aandacht voor de communicatie met cliënten met cognitieve beperkingen. Daarnaast krijg je adviezen om de communicatie te verbeteren, als deze stroef loopt. Je kunt de vaardigheden gebruiken in contact met de cliënt, zijn naasten en je collega’s in het multidisciplinaire team. Het belang van uitstekende communicatievaardigheden wordt nog eens onderstreept door je voorbeeldfunctie op het gebied van communicatie voor de collega’s, mantelzorgers en vrijwilligers.
Literatuur
go back to reference Halem, N., & Müller, I. van (2013). Handboek Studievaardigheden voor het hbo. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Halem, N., & Müller, I. van (2013). Handboek Studievaardigheden voor het hbo. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Hoffman, E. M. (2013). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI-model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Hoffman, E. M. (2013). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI-model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Koot, T. (2003). Management tools: Effectief onderhandelen. Deventer: Kluwer management. Koot, T. (2003). Management tools: Effectief onderhandelen. Deventer: Kluwer management.
go back to reference Mastenbroek, W. (2009). Vaardiger onderhandelen. Heemstede: Holland Business Publications. Mastenbroek, W. (2009). Vaardiger onderhandelen. Heemstede: Holland Business Publications.
go back to reference Pinto, D. (2009). Interculturele conflicten, een stap verder. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Pinto, D. (2009). Interculturele conflicten, een stap verder. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Prein, H. (2001). Trainingsboek conflicthantering en mediation (4e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Prein, H. (2001). Trainingsboek conflicthantering en mediation (4e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Sting. (2008). Werkboek Iedereen is anders, mooi toch. Utrecht: Sting (nu V&VN). Sting. (2008). Werkboek Iedereen is anders, mooi toch. Utrecht: Sting (nu V&VN).
go back to reference Vink, A., Erkelens, H., & Meinardi, L. (2013). Muziek en bewegen bij dementie. Maarssen: Reed Business Education. Vink, A., Erkelens, H., & Meinardi, L. (2013). Muziek en bewegen bij dementie. Maarssen: Reed Business Education.
Metagegevens
Titel
De cliënt centraal
Auteur
Nicolien van Halem
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0927-6_1