Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Conclusie

Auteur : Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Van contractie naar actie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Mensen zijn tot indrukwekkende prestaties in staat. In dit boek haalden we vele voorbeelden aan. We krijgen dat voor elkaar door neurale sturing, dat wil zeggen: processen in de hersenen spelen een cruciale rol. Menselijk bewegen (motoriek) kan niet los gezien worden van waarneming (sensoriek) en psychologische factoren (cognitie, motivatie, emotie). Het leren van een motorische vaardigheid gaat hand in hand met plastische processen in het zenuwstelsel. Er zijn vele theorieën over motorisch leren die alle hun waarde voor de praktijk kunnen hebben. Welke leerstrategie kiezen we? Welke aanpak is geschikt voor de individuele persoon die wij voor ons hebben? Voorbeelden uit de werelden van sport, muziek en revalidatie laten zien dat de gekozen leerstrategie beslissend kan zijn voor (vooruitgang van) de prestatie.
Literatuur
go back to reference Wenger, E., et al. (2017). Expansion and renormalization of human brain structure during skill acquisition. Trends in Cognitive Sciences, 21(12), 931–939. Wenger, E., et al. (2017). Expansion and renormalization of human brain structure during skill acquisition. Trends in Cognitive Sciences, 21(12), 931–939.
Metagegevens
Titel
Conclusie
Auteur
Ben van Cranenburgh
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2445-3_13