Inleiding
Bij veel instellingen blijkt 25-30% van het bij derden uitgegeven kapitaal onder contracten te vallen. In die zin kan het gebruik van contractmanagement als strategisch instrument van de bedrijfsvoering gezien worden. Bedrijven en instellingen kunnen aanzienlijke besparingen koppelen aan zekerstelling van dienstverlening door het juiste soort contracten met de juiste instellingen te sluiten en deze contracten voortdurend te benchmarken
. Binnen het kader van de bedrijfsstrategie moeten strategische keuzes met behulp van de door het contractmanagement aangedragen instrumenten worden gemaakt. Het betreft hier keuzes als make or buy, specialist of totaalleverancier, merkgebonden of merkonafhankelijk onderhoud, eenvoudig onderhoud, all in of samenwerking, kortlopende of langlopende contracten, en wel of geen samenwerking met andere instellingen. Deze keuzes kunnen een directe invloed op het bedrijfsresultaat hebben. Voor zaken die nog niet uitbesteed zijn, moet bekeken worden of men wil uitbesteden of juist de zaken in eigen hand wil houden. Bij investeringen dient men na te gaan of er exploitatiekosten zullen worden gemaakt die in contracten moeten worden vastgelegd. Het gaat immers om de total cost of ownership
. Juist bij grote investeringen dient een organisatie vooruit te denken en de exploitatiekosten mee te nemen.