Skip to main content
Top

2022 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Communicatie

Auteur : Nicolien van Halem

Gepubliceerd in: Handboek EVV, GVP, GVGP en GVS

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Chronisch zieke, psychogeriatrische of gerontopsychiatrische cliënten doen een groot beroep op goede communicatieve vaardigheden. Dit hoofdstuk beschrijft een aantal algemene aspecten van de communicatie zoals je lichaamstaal, grondhouding, overdracht en tegenoverdracht. Deze zijn immers van invloed op de kwaliteit van de communicatie. Daarnaast krijg je adviezen om de communicatie te verbeteren als deze stroef loopt. De paragraaf over interculturele gespreksvoering geeft een inkijkje in de aspecten van gespreksvoering met mensen uit een andere cultuur, gevolgd door diverse praktische gespreksmodellen die je direct kunt gebruiken in je werk. Oplossingsgerichte en motiverende gespreksvoering kun je inzetten bij het coachen van de cliënt, naasten, maar ook van je collega’s. Tot slot aandacht voor het omgaan met groepsprocessen bij cliënten die samenwonen in een kleinschalige woonvorm.
Literatuur
go back to reference Koot, T. (2003). Management tools: Effectief onderhandelen. Deventer: Kluwer management. Koot, T. (2003). Management tools: Effectief onderhandelen. Deventer: Kluwer management.
go back to reference Bannink, F. (2015). Oplossingsgerichte vragen. Amsterdam: Uitg Pearson. Bannink, F. (2015). Oplossingsgerichte vragen. Amsterdam: Uitg Pearson.
go back to reference Geelen, R. (2021). Groepsbegeleiding in de ouderenzorg bij dementie, Nursing- Dementiereeks. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Geelen, R. (2021). Groepsbegeleiding in de ouderenzorg bij dementie, Nursing- Dementiereeks. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Halem, N., & Van Müller, I. (2013). Handboek Studievaardigheden voor het hbo. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Halem, N., & Van Müller, I. (2013). Handboek Studievaardigheden voor het hbo. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Hoffman, E. M. (2013). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI-model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Hoffman, E. M. (2013). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI-model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Mastenbroek, W. (2009). Vaardiger onderhandelen. Heemstede: Holland Business Publications. Mastenbroek, W. (2009). Vaardiger onderhandelen. Heemstede: Holland Business Publications.
go back to reference Pinto, D. (2009). Interculturele conflicten, een stap verder. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Pinto, D. (2009). Interculturele conflicten, een stap verder. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Prein, H. (2001). Trainingsboek conflicthantering en mediation (4e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Prein, H. (2001). Trainingsboek conflicthantering en mediation (4e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Vink, A., Erkelens, H., & Meinardi, L. (2013). Muziek en bewegen bij dementie. Maarssen: Reed Business Education. Vink, A., Erkelens, H., & Meinardi, L. (2013). Muziek en bewegen bij dementie. Maarssen: Reed Business Education.
Metagegevens
Titel
Communicatie
Auteur
Nicolien van Halem
Copyright
2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2701-0_5