Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Communicatie: de basis van zelfmanagementondersteuning

Auteurs : Drs. Veerle Duprez, Dr. Susan Jedeloo, Prof. dr. Ann Van Hecke

Gepubliceerd in: Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk verduidelijken we het belang van goede communicatie voor zelfmanagementondersteuning. De inhoud van een boodschap, maar zeker ook de wijze waarop een boodschap gebracht of gehoord wordt, bepaalt immers de uitkomst van een gesprek. We beschrijven de essentie van de presentiebenadering (par. 3.1) en van verbindend communiceren (par. 3.2). Daarna gaan we specifieker in op twee methodieken om de communicatie bij zelfmanagementondersteuning vorm te geven: behoefte-ondersteunende communicatie (par. 3.3) en motiverende gespreksvoering (par. 3.4). Deze methodieken hebben overeenkomsten, maar ook onderlinge verschillen (par. 3.5). Daarna presenteren we een tabel waarin de communicatieprincipes worden samengevat die in dit hoofdstuk zijn besproken.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Metagegevens
Titel
Communicatie: de basis van zelfmanagementondersteuning
Auteurs
Drs. Veerle Duprez
Dr. Susan Jedeloo
Prof. dr. Ann Van Hecke
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1868-1_3