Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2013

01-06-2013 | werk in uitvoering

COMET Jeugd – zelfvertrouwen

Auteur: Marije Kuin

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Bij de behandeling van psychische stoornissen wordt er doorgaans vanuitgegaan dat wanneer men de stoornis behandelt, een ontstaan negatief zelfbeeld als vanzelf zal meeveranderen. Toch blijkt dit in veel gevallen niet zo vanzelfsprekend te zijn. Bovendien kan de behandeling van een stoornis langdurig zijn, waardoor eventuele positieve effecten voor het zelfbeeld lang op zich laten wachten (Korrelboom, 2011). Om een negatief zelfbeeld direct te kunnen beïnvloeden werd recent een behandeltechniek ontwikkeld die is gericht op het verbeteren van het zelfbeeld bij volwassenen: COMET, dat staat voor Competitive Memory Training (Korrelboom, 2011). …
Literatuur
go back to reference Elfhah, K., Tunelius, P., & Rasmussen, F. (2010). Self-Esteem Links in Families with 12-year-old Children and in Seperated Spouses. The Journal of Psychology, 144 (4), 341-359.CrossRef Elfhah, K., Tunelius, P., & Rasmussen, F. (2010). Self-Esteem Links in Families with 12-year-old Children and in Seperated Spouses. The Journal of Psychology, 144 (4), 341-359.CrossRef
go back to reference Korrelboom (2011). Competitive Memory Training (COMET) voor lage zelfwaardering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Korrelboom (2011). Competitive Memory Training (COMET) voor lage zelfwaardering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Lange, A., Richard, R., Gest, A., Vries, M. de, & Lodder, L. (1998). The effects of positive self-instruction: A controlled trial. Cognitive Therapy and Research, 22 (3), 225-236.CrossRef Lange, A., Richard, R., Gest, A., Vries, M. de, & Lodder, L. (1998). The effects of positive self-instruction: A controlled trial. Cognitive Therapy and Research, 22 (3), 225-236.CrossRef
go back to reference MacLeod, C., & Mathews, A. (2012). Cognitieve Bias Modification approaches to Anxiety. Annual Review of Clinical Psychology, 8, 189-217.PubMedCrossRef MacLeod, C., & Mathews, A. (2012). Cognitieve Bias Modification approaches to Anxiety. Annual Review of Clinical Psychology, 8, 189-217.PubMedCrossRef
go back to reference Reijntjes, A., Thomaes, S., Kamphuis, J.H., Orobio de Castro, B., & Telch, M.J. (2010). Self-Verification Strivings in Children Holding Negative Self-Views: The Mitigating Effects of a Preceding Success Experience. Cognitive Therapy & Research, 34, 563-570.CrossRef Reijntjes, A., Thomaes, S., Kamphuis, J.H., Orobio de Castro, B., & Telch, M.J. (2010). Self-Verification Strivings in Children Holding Negative Self-Views: The Mitigating Effects of a Preceding Success Experience. Cognitive Therapy & Research, 34, 563-570.CrossRef
go back to reference Sukumaran, S., Vickers, B., Yates, P., & Garralda, M.E. (2003), Self-esteem in child and adolescent psychiatric patients. European Child & Adolescent Psychiatry, 12 (4), 190-197.CrossRef Sukumaran, S., Vickers, B., Yates, P., & Garralda, M.E. (2003), Self-esteem in child and adolescent psychiatric patients. European Child & Adolescent Psychiatry, 12 (4), 190-197.CrossRef
Metagegevens
Titel
COMET Jeugd – zelfvertrouwen
Auteur
Marije Kuin
Publicatiedatum
01-06-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2013
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-013-0019-1

Andere artikelen Uitgave 2/2013

Kind & Adolescent Praktijk 2/2013 Naar de uitgave

Ten geleide

Strijd