Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2013

01-06-2013

Naschoolse dagbehandeling voor kinderen met een lichte verstandelijke beperking

Op weg naar een beschreven en erkende interventie

Auteurs: Drs. Jaap Pellen, Drs. Mariska Van der Steege

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Een Orthopedagogisch Behandelcentrum biedt intensieve hulp en zorg aan gezinnen met kinderen tot drieëntwintig jaar met een lichte verstandelijke beperking (LVB) en bijkomende problematiek. Inmiddels is er 25 jaar praktijkervaring met naschoolse dagbehandeling. Daaruit blijkt dat hulpverleners en gezinnen tevreden zijn en dat er ook uithuisplaatsingen van kinderen mee konden worden voorkomen. Tegelijkertijd blijkt echter nogal wat diversiteit te bestaan tussen de centra als het gaat om de werkwijze. Uniformiteit, beschrijven van de onderdelen van de behandeling en theoretische onderbouwing zijn van groot belang. …
Literatuur
go back to reference Bijl, B., Delicat, J.W., & Steege, M. van der (2008). Kennis naar boven brengen: voorbeelden uit de praktijk. In: Yperen, T. van & Veerman, J.W. (red.). Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg. Delft: Eburon. Bijl, B., Delicat, J.W., & Steege, M. van der (2008). Kennis naar boven brengen: voorbeelden uit de praktijk. In: Yperen, T. van & Veerman, J.W. (red.). Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg. Delft: Eburon.
go back to reference Boendermaker, L., & De Baat, M. (2010). Wat werkt bij jeugdigen met gedragsproblemen? Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Boendermaker, L., & De Baat, M. (2010). Wat werkt bij jeugdigen met gedragsproblemen? Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
go back to reference Boogaard, M., Fukkink, R., Hoex, J., & Schreuder, L. (2010). Pedagogisch kader kindercentra 4–13 jaar. Amsterdam/Utrecht: Kohnstamm Instituut/ Nederlands Jeugdinstituut Utrecht. Boogaard, M., Fukkink, R., Hoex, J., & Schreuder, L. (2010). Pedagogisch kader kindercentra 4–13 jaar. Amsterdam/Utrecht: Kohnstamm Instituut/ Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
go back to reference Dekker, M.C., & Koot, H.M. (2003). DSM-IV disorders in children with borderline to moderate intellectual disability I: Prevalence and impact. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 915–922.PubMedCrossRef Dekker, M.C., & Koot, H.M. (2003). DSM-IV disorders in children with borderline to moderate intellectual disability I: Prevalence and impact. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 915–922.PubMedCrossRef
go back to reference Dekker, M.C. (2003). Psychopathology in children with intellectual disability. Assessment, prevalence and predictive factors. Proefschrift. Rotterdam: Erasmus Universiteit. Dekker, M.C. (2003). Psychopathology in children with intellectual disability. Assessment, prevalence and predictive factors. Proefschrift. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
go back to reference Didden, R. (2006). Gedragsanalyse en cognitieve gedragstherapie bij mensen met een verstandelijke beperking: een tussenbalans. In: Didden, R. (red.) In perspectief: gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke handicap. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Didden, R. (2006). Gedragsanalyse en cognitieve gedragstherapie bij mensen met een verstandelijke beperking: een tussenbalans. In: Didden, R. (red.) In perspectief: gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke handicap. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Emerson, E. (2003). Mothers of children and adolescents with intellectual disability: social and economic situation, mental health status and the self-assessed social and psychological impact of the child’s difficulties. Journal of Intellectual Disability Research, 47(4), 385–399.PubMedCrossRef Emerson, E. (2003). Mothers of children and adolescents with intellectual disability: social and economic situation, mental health status and the self-assessed social and psychological impact of the child’s difficulties. Journal of Intellectual Disability Research, 47(4), 385–399.PubMedCrossRef
go back to reference Graaf, M. de, Schouten, R., & Konijn, C. (2005). De Nederlandse jeugdzorg in cijfers 1998–2002. Utrecht: NIZW Jeugd. Graaf, M. de, Schouten, R., & Konijn, C. (2005). De Nederlandse jeugdzorg in cijfers 1998–2002. Utrecht: NIZW Jeugd.
go back to reference Hoof, E.F.M. van, & Pellen, J. (1996). Naschoolse dagbehandeling van licht verstandelijk gehandicapte kinderen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 35(11), 466–473. Hoof, E.F.M. van, & Pellen, J. (1996). Naschoolse dagbehandeling van licht verstandelijk gehandicapte kinderen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 35(11), 466–473.
go back to reference Maartens, J., Coevering, M. van de, & Staal, J. (2005). Basis lesprogramma LVG-doelgroep. Breda: Orthopedagogisch Centrum Brabant. Maartens, J., Coevering, M. van de, & Staal, J. (2005). Basis lesprogramma LVG-doelgroep. Breda: Orthopedagogisch Centrum Brabant.
go back to reference Neijmeijer, L., Moerdijk, L., Veneberg, G., & Muusse, C. (2010). Licht verstandelijk gehandicapten in de GGZ. Een verkennend onderzoek. Utrecht: Trimbos-instituut. Neijmeijer, L., Moerdijk, L., Veneberg, G., & Muusse, C. (2010). Licht verstandelijk gehandicapten in de GGZ. Een verkennend onderzoek. Utrecht: Trimbos-instituut.
go back to reference Nieuwenhuijzen, M. van, Orobio de Castro, B., & Matthys, W. (2006). LVG jeugdigen: Specifieke problematiek en behandeling. Utrecht: Landelijk Kenniscentrum LVG. Nieuwenhuijzen, M. van, Orobio de Castro, B., & Matthys, W. (2006). LVG jeugdigen: Specifieke problematiek en behandeling. Utrecht: Landelijk Kenniscentrum LVG.
go back to reference Poelgeest, J. van, & Embregts, P. (2004). Onderzoek naar de risicofactoren voor plaatsingsproblematiek bij kinderen en jongeren met een licht verstandelijke handicap. Veldhoven: Centrum voor Consultatie en Expertise. Poelgeest, J. van, & Embregts, P. (2004). Onderzoek naar de risicofactoren voor plaatsingsproblematiek bij kinderen en jongeren met een licht verstandelijke handicap. Veldhoven: Centrum voor Consultatie en Expertise.
go back to reference Rooijen, K. van (2010). Wat werkt in de daghulp? Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Rooijen, K. van (2010). Wat werkt in de daghulp? Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
go back to reference Schrojenstein Lantman-de Valk H.M.J. van, Heurn-Nijsten E.W.A. van, & Wullink M. (2002). Prevalentie-onderzoek mensen met een verstandelijke beperking in Nederland. Maastricht: Maastricht Universiteit. Schrojenstein Lantman-de Valk H.M.J. van, Heurn-Nijsten E.W.A. van, & Wullink M. (2002). Prevalentie-onderzoek mensen met een verstandelijke beperking in Nederland. Maastricht: Maastricht Universiteit.
go back to reference Slot, N.W., & Spanjaard, H.J.M. (2010). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Hulpverlening voor kinderen en jongeren in tehuizen. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff. Slot, N.W., & Spanjaard, H.J.M. (2010). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Hulpverlening voor kinderen en jongeren in tehuizen. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff.
go back to reference Vermeulen, T., Jansen, M., & Feltzer, M. (2007). LVG: Een lichte verstandelijke handicap met zware gevolgen. Een onderzoek naar de problematiek van licht verstandelijk gehandicapte jeugdigen. Onderzoek & Praktijk, 5(2), 4–15. Vermeulen, T., Jansen, M., & Feltzer, M. (2007). LVG: Een lichte verstandelijke handicap met zware gevolgen. Een onderzoek naar de problematiek van licht verstandelijk gehandicapte jeugdigen. Onderzoek & Praktijk, 5(2), 4–15.
go back to reference Yperen, T. van, & Veerman, J.W. (2008). Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg. Delft: Eburon. Yperen, T. van, & Veerman, J.W. (2008). Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg. Delft: Eburon.
go back to reference Zoon, M., Goossens, S., & Steege, M. van der (2011). Naschoolse dagbehandeling voor kinderen met een licht verstandelijke beperking. Interne notitie VOBC LVG.Utrecht: VOBC LVG. Zoon, M., Goossens, S., & Steege, M. van der (2011). Naschoolse dagbehandeling voor kinderen met een licht verstandelijke beperking. Interne notitie VOBC LVG.Utrecht: VOBC LVG.
Metagegevens
Titel
Naschoolse dagbehandeling voor kinderen met een lichte verstandelijke beperking
Op weg naar een beschreven en erkende interventie
Auteurs
Drs. Jaap Pellen
Drs. Mariska Van der Steege
Publicatiedatum
01-06-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2013
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-013-0021-1

Andere artikelen Uitgave 2/2013

Kind & Adolescent Praktijk 2/2013 Naar de uitgave

Gezien en gelezen

Rectificatie

Gezien En Gelezen

Zo, nu ben je wees

Psychobellettrie

Ontluikend zelfbesef

Als Je ’t Mij Vraagt

Britt, inmiddels 21 jaar