Samenvatting
Een cultuur waarin teams van zorgverleners in de dagelijkse praktijk continu werken aan verbeteren lijkt een utopie. Toch zijn de afgelopen decennia methoden ontwikkeld waarmee zo’n cultuur te realiseren is. Multidisciplinaire zorgteams blijken een niveau van samenwerken te kunnen bereiken waarbinnen men continu gericht is op de vraag: Hoe kan het anders, beter? Iedere cliënt of patiënt is anders: ieder moment kan wijzigingen vragen in het zorgplan of de behandeling. Daarbij wordt de zorg niet eenvoudiger, maar complexer en vraagt de zorgvrager niet minder, maar wordt deze juist kritischer. Ontwikkelingen in de zorg vragen juist om meer samenwerking, betere en snellere afstemming en meer zorg ‘op maat’. En niet één keer in de week, maar continu. Dit hoofdstuk gaat in op methoden die teams, teammanagers en artsen zich de afgelopen jaren in toenemende mate inzetten om een cultuur continu gericht op verbeteren te bereiken. Achtereenvolgens wordt ingegaan op de centrale rol van ‘clinical governance’, verschillende fundamentele methoden voor cultuurverandering op de zorgwerkvloer en recente praktijkervaringen.